خلاصة:
یکی از نقشهای اصلی حاکمیتی سازمانهای دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها، سیاستگذاری برای سازمانهای زیرمجموعه است. تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد قانون ویژه خود بوده و خلاء شناختی و قانونی موجود موجب عدم دستیابی به اهداف میگردد. از اینرو هدف این پژوهش، شناسایی معیارهای حاکمیتی، زمینهای و حقوقی تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور بود. پژوهش ازنظر هدف توسعهای و ازنظر روش کیفی بود که در آن از روشهای تحلیل مضمون و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش متخصصان حقوق ورزشی، تبلیغات، سیاستگذاری و مدیریت ورزشی با حجم نامعلوم و همچنین اسناد حقوقی مرتبط با تبلیغات صحهگذاری در ایران و سایر کشورهای منتخب بود. با روش نمونهگیری هدفمند 15 خبره مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و در بخش اسناد نیز 12 سند مورد تحلیل واقع شد و با معیار اشباع نظری فرآیند تحلیل به اتمام رسید .کیفیت یافتهها، با بازکدینگ بخشی از دادهها مورد تائید واقع شد. مجموعه کدگذاریهای انجام گرفته به همراه انبوهی از یادنوشتهای پژوهشگر نشان داد معیارهای حقوقی شامل دو دسته وضع قوانین جدید و اصلاح و تقویت قوانین موجود است. سیاستگذاری در بسترهایی صورت میگیرد که معیارهای زمینهای برای آن شامل شش دسته ارزشهای دینی، ارزشهای ملی، ارزشهای فرهنگی، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای ورزشی و ارزشهای جامعهشناختی است. همچنین معیارهای حاکمیتی به دو بخش مدیریت سیاسی و مدیریت اقتصادی تقسیم شدند. میتوان با در نظر گرفتن معیارهای سیاستگذاری حقوقی چهرههای ورزشی به تدوین قوانین تبلیغات صحهگذاری برای چهرههای ورزشی پرداخته و زمینهساز ارتقاء شاخصهای تبلیغاتی را فراهم کرد
agencies such as ministries. Unfortunately, Sports Celebrity Endorsement Advertisement have failed to achieve the goals in Iran due to lack of appropriate laws and regulations, as well as the existing cognitive and legal lack of knowledge. Therefore, the present study aimed to identify the governing, territorial, and legal standards related to sports Celebrity Endorsement advertisement in Iran. The research is developmental based on the objective and qualitative based on the method in which content analysis was implemented. The population included sports lawyers, advertisers, policy makers and sports managers without any special number of participants in advance, as well as legal documents related to validating advertisements in Iran and other selected countries. Finally, 15 experts were selected by using purposive sampling and interviewed based on a semi-structured interview. Regarding the documents, 12 documents were analyzed based on analytical saturation criteria for analysis. The quality of the findings was verified by recoding some of the data. The set of encodings, along with a host of remarks by the researcher indicated that legal criteria include two categories of new laws, and reforming and strengthening the existing laws. Policy should be made in the areas including religious , national , cultural , ethical , sports, and sociological values. In addition, governance criteria were divided into political and economic management. Thus, it is possible to formulate advertising rules for sports figures and provide the basis for promoting advertising indicators by considering the legal policy-making criteria for sports figures.
ملخص الجهاز:
همچنین صحهگذاری به هر شکل از ارتباطات بازاریابی از جمله بازاریابی سیاسی (چو6 6 ، 2015)؛ Karla Endorsement Janoff Bergkvist Erdogan Chou ارتباطات بهداشتی و بازاریابی سازمانهای غیر دولتی (ویلر1 1 ، 2009) و یانگ و میلر2 2 (2015) وارد شده است.
حقوق مخاطبان تبلیغات بازرگانی و شیوههای رقابت تبلیغاتی شفاف نیست و از همه مهمتر، نهاد و نیز سازوكارهای روشنی برای نظارتهای مدنی، صنفی و قضایی وجود ندارد، به عبارت سادهتر تبلیغات صحهگذاری در کشور ما قانون ویژهای ندارد، نظارت و اداره آن جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده شده است3 3 .
با توجه به خلأهای قانونی تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور، ضروری است معیارها و بسترهایی که این قوانین در آن جاری میشود، مورد شناسایی و تتبع قرار گیرد.
همانگونه که اشاره شد با بررسی همزمان دیدگاههای مشارکتکنندگان و تحلیل اسناد حقوقی مربوطه، مهمترین معیارهای موجود در سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری در ایران، تدوین قانونی ویژه برای این امر است.
بدیهی است که این عوامل در سیاستگذرای تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور نیز باید لحاظ شود.
از این روی از معیارهای ارائه شده این پژوهش میتوان برای تدوین سیاستگذاری حقوقی تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور بهره برد و زمینه را برای شفافیت و رشد و شکوفایی فضای تبلیغاتی کشور فراهم آ Svantesson & Clarke منابع 1.
ارجاعدهی Legal, Contextual and Governance Indicators in Policy Making for Sports Celebrity Endorsement Advertisement in Iran 1 B.
Therefore, the present study aimed to identify the governing, territorial, and legal standards related to sports Celebrity Endorsement advertisement in Iran.
KeyWords: Policy Making, Legal Criteria, Governance Indicators, Sports Celebrity, Endorsement Advertising Email: behnam.