خلاصة:
نیازسنجی پژوهشی به فرایند شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویتها اشاره میکند. این پژوهه کوشیده است با هدف ارتقای کیفی مهدویتپژوهی، مهمترین نیازهای «مهدویتپژوهی» با رویکرد «مطالعات رسانه» را در عصر انقلاب اسلامی ارائه نماید. این نوشتار «غلبه پیام مهدوی بر فرهنگ عامهپسند»، «ارائه الگوی مطلوب رسانهای رویکرد به آموزه مهدویت»، «مهندسی انتقال جهانی اندیشه مهدویت» و «مدیریت مطلوب مواجهه با تهدید نرم رسانهای آموزه مهدویت» را از مهمترین الزامات عصر انقلاب اسلامی در مهدویتپژوهی با رویکرد رسانه میداند. تحقق رسانه دینی، گستره عظیمی از فعالیتهای فکری در حوزه تولید نرمافزارهای مناسب را میطلبد. پردازش مطلوب پیام رسانهای مهمترین وظیفه رسانه تراز انقلاب اسلامی در عرصه مهدویت میباشد. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادهها، نشان دهنده قدرت «استخراجی و تجهیزی» آموزه مهدویت در عرصه مطالعات رسانه است. بدین معنا که این آموزه قدرت انگیزشی در بهرهبرداری از امکانات مادی و غیرمادی موجود در جامعه برای نیل به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی در حوزه رسانه را دارا میباشد.
Research needs assessment refers to the process of identifying potential research needs and setting priorities. This study has tried to present the most important needs in the field of "Mahdist studies" with the approach of "media studies" in the era of the Islamic Revolution with the aim of improving the quality of Mahdism. This article considers "overcoming Mahdavi message over popularly desired culture", "presenting a favorable media model of approach to Mahdism", "engineering the global transmission of Mahdism" and "optimal management against soft media threats of Mahdism" as the most important requirements of the Islamic Revolution. Knows with a media approach. The realization of religious media requires a huge range of intellectual activities in the field of production of appropriate software. Proper processing of media messages is the most important task of the media at the level of the Islamic Revolution in the field of Mahdism. The results of data analysis and synthesis show the power of "extracting and equipping" the doctrine of Mahdism in the field of media studies. In other words, this doctrine has the motivational power in exploiting the material and immaterial facilities available in society to achieve the goals and ideals of the Islamic Revolution in the field of media.
ملخص الجهاز:
1 نمودار: لايهبندي رفتارهاي متأثر از رسانه در عرصه آموزه مهدويت (به تصوير صفحه مراجعه شود) بنابراین، در پژوهش پیشرو فرض بر اين است كه مهدويتپژوهي با رويکرد مطالعات رسانه در تراز انقلاب اسلامي قلمروها و نيازهاي فراواني دارد که هنوز کاويده نشده است.
شاخصهشناسي رسانه تراز انقلاب اسلامي در رويکرد به آموزه مهدويت يکي از ويژگيهاي تبليغ ديني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، توجه به اصل اساسي در تبليغ ميباشد و آن بروننگری تبليغات ديني است، به عبارتي هيچ انقلاب و جنبشي نميتواند تنها در انديشه از اين نکته نبايستي غافل شد که تغييرات احساسي و هيجاني به مراتب آسانتر است و همين وصف موجب ميشود در مقايسه با تغيير باور يا فکر سادهتر بتوان با مديريت احساسات نسبت به توليد و توسعه رفتارهاي ساختارشکن در جامعه يا اقشار آن اقدام کرد.
دراينراستا بايد پاسخگوي اين مهم بود که با توجه به شرايط علمي موجود رويکرد کلان رسانهاي به آموزه مهدويت چه مسائل، چالشها و روندهايي در مقابل مهدويتپژوهي قرار ميدهد و چه موضوعات و محورهاي اساسي را براي تحقيق دراينزمينه بايسته ميسازد؟ بررسي «آسيبها، شبهات و موانع» جاري در ساختار مراکز رسانهاي در عرصه مهدويت، يکي ديگر از منابع گردآوري اطلاعات دراينزمينه است.
سؤالات محوري در مصاحبهها و گردآوري اطلاعات عبارتند از اینکه با توجه به محورهاي موردنياز مطالعه در اين خصوص، وضعيت آينده رويکرد رسانهاي به آموزه مهدويت را در چه جهتها و سمتوسويي ميدانيد؟ با رويکرد آيندهنگرانه و روندهاي پيشرو چه اقدامات پژوهشي را بايد در خصوص مهدويتپژوهي بايد پي گرفت؟ جدول منابع گردآوري اطلاعات در نيازسنجي مهدويتپژوهي با رويکرد مطالعات رسانه تراز انقلاب اسلامي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (به تصوير صفحه مراجعه شود) 2.