خلاصة:
هدف از انجام بررسی رابطه مدیریت سواد رسانه ای با هیجان تحصیلی و خلاقیت شناختی دانشجویان دانشگاه شیراز در محیط های سایبری می باشد.روش پژوهش از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از نظر گردآوری دادهها،توصیفی از نوع همبستگی بوده است.جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز(19300=N ) تشکیل می-دهند.نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی-خوشه ای و فرمول کوکران تعداد 151 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت عابدی،سوادرسانه ای فلسفی و همکاران و هیجان تحصیلی پکران و همکاران استفاده شد.داده های به دست آمده،با استفاده از آمار توصیفی وضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد در نرم افزار spss تحلیل شد.نتایج حاصل ازپژوهش حاکی ازآن است که رابطه مدیریت سواد رسانه ای باخلاقیت شناختی و تمامی مولفه های آن مثبت و معنادار می باشد با این حال یافته ها حاکی از آن است که بین مدیریت سواد رسانه ای و هیجان تحصیلی؛ و بین هیجان تحصیلی و خلاقیت شناختی و تمامی مولفه های آن رابطه معکوس(منفی) و معناداری وجود دارد. تاثیر مدیریت سواد رسانه ای بر هر چهار مولفه خلاقیت شناختی مثبت و معنادار می باشد و تاثیر هیجان تحصیلی بر هر چهار مولفه خلاقیت شناختی معکوس(منفی) و معنادار می باشد.
ملخص الجهاز:
با توجه به عدم وجود کار تحقيقي مناسب و فقدان کمبود اطلاعات که متغيرهاي پژوهش را با هم مورد بررسي قرار داده باشد؛ از اين رو در پژوهش حاضر به بررسي رابطه مديريت سواد رسانه اي با هيجان تحصيلي و خلاقيت شناختي دانشجويان دانشگاه شيراز در محيط هاي سايبري مي پردازيم .
ماتريس همبستگي بين متغيرهاي پژوهش به تصویرصفحه مراجعه شود) نتايج جدول (٢) حاکي از آن است که رابطه مديريت سواد رسانه اي با خلاقيت شناختي و تمامي مؤلفه هاي آن مثبت و معنادار مي باشد.
با اين حال يافته ها حاکي از آن است که بين مديريت سواد رسانه اي و هيجان تحصيلي و بين هيجان تحصيلي و خلاقيت شناختي و تمامي مؤلفه هاي آن رابطه معکوس (منفي) و معناداري وجود دارد(٠٠٥≥P).
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه مديريت سواد رسانه اي با هيجان تحصيلي و خلاقيت شناختي دانشجويان دانشگاه شيراز در محيط هاي سايبري بوده است .
با اين حال يافته ها حاکي از آن است که بين مديريت سواد رسانه اي و هيجان تحصيلي و بين هيجان تحصيلي و خلاقيت شناختي و تمامي مؤلفه هاي آن رابطه معکوس (منفي ) و معناداري وجود دارد.
The Relationship between Emotional Creativity and Metacognitive Skills among Students of Mohaghegh Ardebili University, Third National Conference on Sustainable Development in Educational and Psychological Sciences, Social and Cultural Studies, Tehran, Soroush Mortazavi Islamic Research Center, Development Achievement Center Stable.
The Relationship between Media Literacy and Critical Thinking with Creativity and Metacognitive Skills in Students, MSc Thesis, Islamic Azad University, East Tehran Branch, Faculty of Social Communication Sciences(in Persian).