خلاصة:
مقاله حاضر، گزارش یک پژوهش در زمینه تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران است. رویکرد این پژوهش، تاریخی و از نوع تطورنگاری تفسیری، با معیار بسندگی معنایی بود. جامعه پژوهش، همه کتابهای نمایه شده در کتابخانه ملی ایران، طی یک قرن اخیر با کلیدواژههای اصلی و مستقیم مدیریت آموزشی، رهبری آموزشی و مدیریت مدرسه بودند. پس از چهار مرحله غربالگری هدفمند، 36 کتاب تالیفی و ترجمهای، بهعنوان نمونه پژوهش تفکیک شدند. سپس بر اساس سنت تطورپژوهی تاریخی، پس از خوانش و فیشبرداری از کتابهای نمونه و دسته بندی و تحلیل انتقادی دادهها، روندهای اصلی استنتاج شدند. همچنین در هم اندیشی با صاحب نظران، این روندهای استنتاجی، مرتبا اعتباریابی شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دورههای تطوری دانش مدیریت آموزشی در ایران را میتوان به شش دوره "ظهور، فترت، بروننگری آگاهانه، گرایش افراطی به مدیریتگرایی، رکود و تکرار، و بازنگری و غنیسازی" گونه شناسی کرد.
The parer is the report of a research on the evolutionlogy of educational management science in Iran. The approach of this research was historical and interpretive evolutionlogy, by the criterion of semantic sufficiency. The research community was all the books indexed in the National Library of Iran during the last century with the main and direct keywords of educational management, educational leadership and school management. After four stages of targeted screening, 26 authored and translated books were separated as a research sample. Then, according to the tradition of historical evolutionlogy, after reading and taking notes from sample books and critically categorizing and analyzing the data, the main trends were inferred. Also, in consultation with experts, these inferential trends were regularly validated. The results of this research showed that the evolutionary courses of educational management science in Iran, can be divided into six periods: "emergence, instability, conscious extraversion, extreme tendency to managerialism, stagnation and repetition, and revision and enrichment.
ملخص الجهاز:
1 Gunter 2 Evolutionology 3 Benn 4 Oplatka 5 Arar 6 Hammad 7 Hallinger 8 English جدول ١: نمونه هایی از تلاش ها برای تطورنگاری تاریخی دانش مدیریت آموزشی در سطح جهانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Papalewis (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق مستندات جدول ١، تراکم دانش تولیدی در مدیریت آموزشی، در طی بیش از ١٥٠ سال ، ضرورت طبقه بندی و گونه شناسی را برای پژوهش گران این دانش ، اجتناب ناپذیر کرده است .
یافته ها نشان میدهند که هرچند علاقه به رشته رهبری آموزشی در بین نظریه پردازان و مجریان ، در طول دوره مورد مطالعه گسترش یافته است ، لیکن چارچوب های مفهومی و روش های بکار رفته توسط دانشجویان دکترای این رشته ، در کل ، برای بسط مبانی نظری و دانش عملی در مدیریت و رهبری آموزشی، ناکافی است .
پرسش اصلیای که مبنای تحلیل و یافته های حاصله را شکل داد این بود که : برمبنای تطورشناسی تاریخی، چند دوره تحولی در دانش مدیریت آموزشی ایران ، قابل استنتاج است ؟ همانطور که در بخش روش اشاره شد، اسناد منتخب شامل ٢٠ کتاب تالیفی و ١٧ کتاب ترجمه ای در بازه زمانی ١٣٤٠ تا آستانه ١٤٠٠ هجری شمسی بود.
دوره برون نگری آگاهانه در دانش مدیریت آموزشی ایران (بازه زمانی دهه ٦٠) مستندات : کتاب مدیریت مدارس : مبانی، تئوریها، لی فام ، جیمز م ، هووئه ، جیمز ا، ترجمه محمد علی نائلی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز، ١٣٦٣.
دوره گرایش افراطی به مدیریت گرایی در دانش مدیریت آموزشی ایران (بازه زمانی دهه ٧٠) مستندات : کتاب مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق و عمل ، هوی و میسکل ، ترجمه میر محمد سید عباس زاده ، دانشگاه ارومیه ، ١٣٧٠.