خلاصة:
آموزش مبتنی بر شبکه یکی از فناوریهای نوین آموزشی است که با کاربرد رویکردهای دانش مبتنی بر
سازنده گرایی و عینیت گرایی و با بهرهگیری از رایانه و اینترنت میتواند محیطی مناسب را برای آموزش
ایجاد کند آموزش مبتنی بر شبکه میتواند نقش مهمی در جبران محدودیتهای یادگیری ایفا نماید
پژوهش حاضر با مرور پژوهشهای مربوط به حوزه آموزش مبتنی بر شبکه سعی نموده است تا رابطه بین
آموزش مبتنی بر شبکه را بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی نماید. روش پژوهش شبه آزمایشی با
طرح پیش ارزیابی و پس ارزیابی با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم
شهرستان منوجان در سال تحصیلی ٩-٩٨ به تعداد ١٢٣٢ میباشد حجم نمونه شامل ٩٠ تفر از دانش آموزان
پسر متوسطه دوم که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش
١٩ نفر و کنترل ١٩ نفر قرار گرفتند و برای گردآوری اطلاعات از کارنامه تحصیلی دانش آموزان استفاده
شده است. و آموزش مبتنی بر شبکه برای گروه آزمایش اجرا گردید و میزان سطح معناداری آنها٠/٠٠١
میباشد. نتایج بررسی تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر شبکه با ارائه محتوای جذاب،
درگیر نمودن یادگیرنده در فرایند یاددهی یادگیری و نیز فراهم نمودن آموزش از راه دور امکان یادگیری
را در هر زمان و در هر مکان برای دانش آموزان فراهم میآورد که این سبب پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان خواهد شد.
ملخص الجهاز:
ir چکيده آموزش مبتني بر شبکه يکي از فناوريهاي نوين آموزشي است که با کاربرد رويکردهاي دانش مبتني بر سازنده گرايي و عينيت گرايي و با بهره گيري از رايانه و اينترنت ميتواند محيطي مناسب را براي آموزش ايجاد کند آموزش مبتني بر شبکه ميتواند نقش مهمي در جبران محدوديت هاي يادگيري ايفا نمايد پژوهش حاضر با مرور پژوهش هاي مربوط به حوزه آموزش مبتني بر شبکه سعي نموده است تا رابطه بين آموزش مبتني بر شبکه را بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بررسي نمايد.
روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش ارزيابي و پس ارزيابي با گروه کنترل و جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان منوجان در سال تحصيلي ٩-٩٨ به تعداد ١٢٣٢ مي باشد حجم نمونه شامل ٩٠ تفر از دانش آموزان پسر متوسطه دوم که به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و با تخصيص تصادفي در دو گروه آزمايش ١٩ نفر و کنترل ١٩ نفر قرار گرفتند و براي گردآوري اطلاعات از کارنامه تحصيلي دانش آموزان استفاده شده است .
٦-٣ تحليل آمار استنباطي ١-٦-٣ تجزيه و تحليل استنباطي داده ها در اين پژوهش جهت پاسخگويي به فرضيات پژوهشي از تحليل کواريانس تک متغيره استفاده شده است براي انجام آزمون هاي آماري پارامتريک علاوه بر فاصله اي بودن مقياس اندازه گيري متغيرها وجود دو شرط الزامي است بهنجار بودن توزيع متغيرها و همگوني واريانس ها علاوه بر آن براي استفاده از تحليل بررسي تاثير آموزش مبتني بر شبکه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان منوجان سال ...