خلاصة:
زمینه: از موضوعات بسیار مهم سازمانی بالا بردن و ارتقای کیفیت خدمات مدیریت شهری است. هوش فرهنگی میتواند یکی از عوامل اثرگذار بر مدیریت شهری باشد و بستر مناسب را برای ارتقای کیفیت خدمات فراهم کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک متغیرهای مدل پیشرانهای هوش فرهنگی مدیران در جهت ارتقای کیفیت خدمات مدیریت شهری انجام شده است.
روش تحقیق: محققان با استفاده از روش فراترکیب بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام دادهاند. بدین منظور با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابل دسترس در سایتهای الکترونیکی «گوگل»، «مگیران»، «ساینس دایرکت» در بازة زمانی 1994 تا 2019، از میان انبوه مقالات اولیه، تعداد 33 مقالة مناسب شناسایی شدند. به منظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده، ابعاد، و مؤلفههای تأثیرگذار از روش تحلیل محتوا و دلفی و ومکس کیودا استفاده شد.
یافته: یافتههای پژوهش در قالب 6 عامل اصلیـ شامل هوش شناختی، هوش نگرشی، هوش مذهبی، هویت سازمانی، هوش انگیزشی، سرمایة اجتماعی، هوش رفتاریـ و 19 عامل فرعی ارائه شد.
نتیجه: از آنجا که هوش فرهنگی لازمه و مقدمة موفق ارائة کیفیت خدمات به کارکنان است، لازم است به عوامل پیشبرنده هوش فرهنگی بالأخص هوش فرهنگی مذهبی توجه بیشتری شود و ازکارکنان دارای توانمندی و مهارت و همچنین از کانالهای مناسب هوش فرهنگی در ساختار مناسب سازمانی استفاده شود، تا زمینه انگیزة افزایش کیفیت خدمات تقویت میشود.
One of the important organizational issues is the enhancement and improvement of the quality of urban management services. Cultural intelligence can be considered as one of the factors effective on the urban management that can set the grounds for the improvement of the quality of the services. The study at hand set out to systematically review the variables of the managers' cultural intelligence drivers model for in order to improve the quality of urban management services. To this end, the researchers used meta-synthesis to review this issue precisely and deeply, in which they referred to the valid documents and evidences in the electronic databases such as Google, Magiran, and Science Direct published from 1994 to 2019. Out of the huge number of initial document, 33 appropriate articles were identified. In order to analyze the selected articles, find the constituting concepts, and figure out the effective dimensions and factors, the two methods of content analysis and Delphi were applied using MAXQDA. The findings of the study were summarized into six primary factors, namely cognitive intelligence, attitudinal intelligence, religious intelligence, organizational identity, motivational intelligence, social capital, and behavioral intelligence, along with 19 secondary factors. Based on the findings of the study, it is suggested that since cultural intelligence is the prerequisite of providing quality services to the employees, the motivation to increase service quality will be enhanced when people have specific capabilities and skills and suitable channels of cultural intelligence are used in the appropriate organizational structure.
ملخص الجهاز:
هدف : پژوهش حاضر با هدف مرور سيستماتيک متغيرهاي مدل پيشران هاي هوش فرهنگي مديران در جهت ارتقاي کيفيـت خدمات مديريت شهري انجام شده است .
ازيـن رو، سـؤال اصـلي ايـن پژوهش اين است کـه مفـاهيم برجسـته و محـوري و مشـترک قابـل احصـا در خصـوص پيشران هاي هوش فرهنگي مـديران در جهـت ارتقـاي کيفيـت خـدمات مـديريت شـهري چيست ؟ پاسخ به اين سؤال از آنجا که نخستين تـلاش بـراي مفهـوم شناسـي پيشـران هـاي هوش فرهنگي در جهت ارتقاي کيفيت خدمات شـهري و ارائـۀ مبـاني دانشـي منسـجم و نظام مند از فرايند شکل گيري آن در کشور است ، افـزون بـر تقويـت مبـاني دانشـي پيشـينۀ علمي و پژوهشي و نيز سياست گذاري و اجرايي، به تقويت مباني دانشي در پيشينۀ تحقيـق منجر ميشود و از توسعۀ مفاهيم و الگوهاي تحميلي جلوگيري مـيکنـد و در نهايـت ايـن سؤال مطرح ميشود که پيشران ها و عوامل تأثيرگذار هـوش فرهنگـي بـر ارتقـاي کيفيـت خدمات شهري در شهرداريها کدام اند؟ مباني نظري هوش فرهنگي مشکلي که امروزه سازمان ها، از جمله شهرداريها، بـا آن روبـه رو هسـتند ضـرورت ارائـۀ خدماتي است که متناسب با نيازهاي افراد جامعه باشد و برتري رقابتي را در آن ها تقويـت کند و بر غناي کيفيت خدمات بيفزايد.
نتايج نشان داد که بين هـوش فرهنگـي و ابعاد آن (بعد فراشناختي ، بعد شناختي ، بعد انگيزشي ، بعد رفتاري ) با کيفيت ارائۀ خـدمات کارکنان بانک ملت شهر تهران رابطۀ معنادار وجود دارد .
يافته هاي تحقيق نشان داد ميزان استفاده از رسانه هـا بـا همـۀ ابعاد هوش فرهنگي ، به جز بعد شناختي ، رابطۀ مثبت و معنادار دارد.