خلاصة:
استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی است که زمینه را برای رشد باور ورزشکاران آماده میکند؛ اما براساس مطالعههای صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابلانکار نیست و همچنین سنجهای برای نوعشناسی و شدتسنجی آن وجود ندارد. بر این اساس در این پژوهش به استناد مبانی نظری موجود، ساخت پرسشنامه جهت سنجش این مفهوم هدفگذاری شد. براساسادبیات تجربی پژوهش مفهوم استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی بر اساس چهار بردار و 10 سازه قابلیت تعریف داشت که در این پژوهش بهعنوان فرضیه در نظر گرفته شد. جهت بررسی فرضیهها با رویکرد توصیفی-تحلیلی، بهصورت مقطعی در سال 1398، به بررسی نظرات معلمان زن تربیتبدنی مناطق 19 گانه تهران بهعنوان جامعه پژوهش (1071 نفر) پرداخته شد. براساس فرمول کوکران 387 نفر بهعنوان نمونه فرض شد که به تفکیک مناطق شهری تهران بهشیوه طبقهای نسبتی و بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. برای سنجش روایی ابزار از شاخصهای CVR و CVI، آزمون علامت زوجنمونهای و تحلیلعاملی و جهت سنجش پایایی از روش بازآزمایی و ضریب آلفایکرونباخ استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و یافتهها نشان داد ابزار طراحیشده در این پژوهش با روایی و پایایی قابلقبولی توانایی سنجش و نوعشناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی را بر اساس 4 بردار و 10 سازه با مقیاس زوجی داراست.
Teacher support strategy is among human behaviors that influences student's beliefs and development. But according to studies, despite the importance of this strategy in educational settings, there is no measure to identify its type and intensity. Therefore, in this study, based on the existing theoretical definitions, the operational definition of this concept was investigated and finally, there was an attempt to measure this concept by defining a questionnaire tool. For this purpose, the present study, using a descriptive-analytical cross-sectional approach, in the year 1398 surveyed the views of 1071 female teachers of physical education in 19 districts of Tehran. According to Cochran formula, 387 people were designated and randomly selected based on the classification of Tehran city. Validity of the implement was assessed by CVR and CVI for content validity, paired sign test for criterion validity and factor analysis for construct validity. Also, test-retest and Cronbach's alpha coefficient were used to assess reliability. Data analysis was one using SPSS and Smart PLS software. The results showed that the tool designed in this study has the ability to measure and typify teacher support strategy with acceptable validity and reliability based on 4 vectors and 10 pair-scale constructs.
ملخص الجهاز:
طراحي و تعيين روايي و پايايي ابزار نوعشناسي استراتژي حمايتي مربيان در مديريت ورزشي 1 صفحات ١٤٩ تا ١٧٣ ليلا حري دريافت : ٩٨/١٠/٠٧ مهوش نوربخش 2 پذيرش: ٩٩/٠٢/٢١ سيد نعمت اله خليفه 3 4 پريوش نوربخش چکيده استراتژي حمايتي در مديريت ورزشي از جمله رفتارهاي انساني است که زمينه را براي رشد باور ورزشکاران آماده مي کند؛ اما براساس مطالعه هاي صورت گرفته ، اهميت اين استراتژي قابل انکار نيست و همچنين سنجه اي براي نوعشناسي و شدتسنجي آن وجود ندارد.
تحليل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و يافته ها نشان داد ابزار طراحي شده در اين پژوهش با روايي و پايايي قابل قبولي توانايي سنجش و نوعشناسي استراتژي حمايتي مربيان در مديريت ورزشي را بر اساس ٤ بردار و ١٠ سازه با مقياس زوجي داراست .
در بخش هاي بعدي مقاله با بررسي ادبيات پژوهش و استخراج يافته ها، اهدافي همچون تعريف سازي نظري و عملياتي اين مفهوم و طراحي، روايي و پاياييسنجي ابزار براي سنجش و نوع شناسي استراتژي حمايتي در مديريت ورزشي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است .
نريماني و همکاران (١٣٩٢) با هدف بررسي نقش درک حمايت مربي در پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري، با استفاده از روش پژوهش همبستگي و آزمونهاي محقق ساخته خواندن، نوشتن و رياضيات و مقياس درک حمايت مربي و خودکارآمدي تحصيلي و آزمون هوشي ريون، دست به انجام اين پژوهش زدهاند که يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد که درک استراتژي حمايتي مربي با خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري، رابطه ي معناداري دارد.