خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی و بهداشت روانی دانش آموزان تیزهوش و عادی متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و دارای طرح علّی-مقایسهای و پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی مقطع متوسطه اول بودند که از بین آنها دو گروه با تعداد یکسان، بصورت هدفمند بعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه پرسشنامه خصیصههای شخصیتی نئو و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بهداشت روانی در دانش آموزان تیز هوش نسبت به دانش آموزان عادی بالاتر، اضطراب و افسردگی پایین تر و کارکرد اجتماعی و نشانههای جسمانی تفاوت معناداری نداشته است.
The aim of this study was to compare the personality traits and mental health of talented and ordinary high
school students in District 1 of Shiraz. The present study was fundamental in terms of purpose and had a causalcomparative
and post-event design. The statistical population of this study included all talented and ordinary
female high school students, from which two groups with the same number were purposefully selected as a
sample. Data were collected based on the Neo Personality Traits Questionnaire and the Goldberg General Health
Questionnaire. Data analysis showed that mental health in high-intelligence students was not significantly
different from normal students, lower anxiety and depression, and social function and physical symptoms.
ملخص الجهاز:
ویژگیهای شخصیتی براساس مدل پنج عاملی شامل (روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه، سازگار و باوجدان بودن)، میشوند که از مجموع این عوامل 30 صفت قابل مشاهده است و هر کدام از این عوامل به نوعی بر موفقیت و عدم موفقیت در زندگی تاثیر گذار است (میلر، 9 perin"/>peri Merrill DeYoung Kline Wechsler, Fancello & Cianchetti Shachter exceptional Children Personality characteristics Stajkovic, Bandura, Locke, Lee & Sergent Miller, Miller, Newcorn & Halperin متغیری دیگری که به عنوان پیش فرض تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و گمان می رود سطح مطلوب آن سبب حداکثری پیشرفت ها باشد، بهداشت روانی دانش آموزان می باشد.
بهداشت روانی جدول 2: میانگین و انحراف استاندارد بهداشت روانی در دانش آموزان تیز هوش و عادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول 2 آمار توصیفی مربوط به میانگین و انحراف استاندارد نمرات مشکل بهداشت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان تیزهوش و عادی آورده شده است و نمایان است که میانگین نمره کلی بهداشت روانی و اضطراب و افسردگی در دو گروه دارای تفاوت؛ اما نشانه های جسمانی و کارکرد اجتماعی تفاوت قابل ملاحضه ای را نشان نمی دهد.
نتیجه گیری یافته های تحقیق حاکی از آن بود که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات درونگرایی و وظیفه شناسی در بین دو گروه دانش آموزان تیز هوش و عادی معنادار بوده است.
یافته های تحقیق حاکی از آن بود که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات مشکل بهداشت روان کلی، اضطراب و افسردگی در بین دو گروه دانش آموزان تیز هوش و عادی معنادار بوده است.