خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرضه به رشته تحریر در آمده است . هدف از نگارش این مقاله برررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و افزایش افق دید مربیان تعلیم و تربیت است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که بین خودتنظیمی یادگیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبتی وجود دارد. یادگیری خودتنظیمی فرایند فعال و سازمان یافته ای است که طی آن فراگیران، اهدافی را برای یادگیری انتخاب کرده و سعی میکنند تا شناخت، انگیزش و رفتار خود را تنظیم، کنترل و نظارت نمایند. همچنین میتوان اینگونه استدلال کرد که خودتنظیمی قابلیت دارد ارتقا و افزایش یابد .می توان به خودتنظیمی به عنوان یک مهارت تحصیلی نگریست که با آموزش آن میتوان به افزایش پیشرفت تحصیلی دست یافت.
ملخص الجهاز:
نتیجه این مقاله نشان می دهد که بین خودتنظیمی یادگیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبتی وجود دارد.
لازمه تحول در آموزش و پرورش شناخت هرچه بیشتر عوامل مؤثر بر پیشرفت، جهت بهره وری هر چه بیشتر منابع اختصاص یافته می باشد، به طوری که تلاش های معلمان و دانش آموزان در سایه درک صحیح تر آنان از عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی به نتایج هر چه پربار تری منتهی شود) مهر افروز، 1387 ، به نقل از صمدی،1386).
لازمه تحول در آموزش و پرورش شناخت هرچه بیشتر عوامل مؤثر بر پیشرفت، جهت بهره وری هر چه بیشتر منابع اختصاص یافته می باشد، به طوری که تلاش های معلمان و دانش آموزان در سایه درک صحیح تر آنان از عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی به نتایج هر چه پربار تری منتهی شود .
این طبیعی است که نظریه ها بیشتر روی بازداری هیجانی تأکید میکنند چراکه این در بسیاری از فرهنگ ها ارزش تلقی می شود )به خصوص بازداری هیجانات منفی( ولی راهبردهای مدیریت هیجان در برخی موارد برای حفظ و ارتقای هیجان استفاده می شوند، مثل زمانی که افراد خشم خود را برای مقاومت در برابر زورگویی تشدید میکنند، یا وقتی که مورد تبعیض قرار می گیرند به حال خود تأسف می خورند و یا هنگامی که در مقابل بی عدالتی های اجتماعی احساسات گناه، خشم یا خجالت را نشخوار می کنند.
Dispositional Approach-Avoidance Achievement Motivation and Cognitive Self-regulated Learning: The Mediation of Achievement Goals.