خلاصة:
این تحقیق به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی با نقش تعدیل کننده ی انگیزش می پردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. جامعه ی آماری تحقیق شامل 200 نفر از کارکنان شعب بانک پارسیان منطقه 13 شهر تهران می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول نمونه گیری مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 128 نفر برآورد گردید. در اینپژوهش از سه پرسش نامه استاندارد برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه هابا نظرات تخصصی اساتید و خبرگان موضوعی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل0 و تاثیر / رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که تاثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی برابر با 4220 می باشد. هم چنین حدود 25 درصد از تغییرات / غیرمستقیم آن به واسطه ی متغیر انگیزش برابر با 141متغیر وابسته یعنی کارآفرینی توسط متغیرهای سرمایه اجتماعی و انگیزش تبیین می گردد.
ملخص الجهاز:
Pearson Correlation جدول ٢_ نتايج ضريب همبستگي پيرسون بين متغيرهاي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه اول: سرمايه اجتماعي بر کارآفريني تاثير معناداري دارد.
بر اساس جدول ضريب همبستگي بين متغيرهاي سرمايه اجتماعي و کارآفريني سازماني برابر با ٠/٤٠٢ ميباشد که نشاندهندهي همبستگي مثبت و مستقيم ميان دو متغير است ، هم چنين سطح معناداري حاصل شده (٠/٠٠٠) نشان ميدهد اين رابطه معنادار است .
هم چنين با توجه به نتايج جدول شماره ٣، ضريب تاثير (R٢) برابر با ٠/١٥٥ است که نشان ميدهد سرمايه اجتماعي ميتواند حدود ١٥ درصد از تغييرات متغير وابسته يعني کارآفريني را پيش بيني نمايد.
با توجه به نتايج جدول شماره ٣، ضريب تاثير (R٢) برابر با ٠/١٧٢ است ؛ به عبارت ديگر، سرمايه اجتماعي ميتواند حدود ١٧ درصد از تغييرات متغير وابسته يعني انگيزش را پيش بيني نمايد.
هم چنين با توجه به نتايج جدول شماره ٣، ضريب تاثير (R٢) برابر با ٠/١٩٢ است که نشان ميدهد عامل انگيزش ميتواند حدود ١٩ درصد از تغييرات متغير وابسته يعني کارآفريني را پيش بيني نمايد.
نتايج حاصل از تحقيق نشان داد بين متغير سرمايه اجتماعي و مولفه هاي آن با کارآفريني رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنين بر اساس يافته هاي تحقيق ضريب همبستگي بين متغيرهاي سرمايه اجتماعي و انگيزش برابر با ٠/٤٢٢ با سطح معناداري (٠/٠٠٠) ميباشد که نشاندهندهي همبستگي مثبت و مستقيم و معنادار ميان دو متغير ميباشد.
S (2002), social capital prospect for a new concept, academy of management review, vol: 12.