خلاصة:
چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانهای استفاده می شود، همچنین جهت جمعآوری اطلاعات بمنظور سنجش و شناسایی شاخص ها و ارزیابی از روش میدانی بهرهگیری می گردد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا بعد از شناسایی ابعاد و متغیرهای حکمت سازمانی، برای حذف عوامل نامرتبط و نیز دسته بندی آنها با کمک تحلیل عاملی این کار انجام شد؛ اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 34 گویه جمع آوری گردید و اولویت نیز با روش AHP فازی انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیرها و عوامل حکمت سازمانی در شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه عبارتند از: 1- یادگیری (مستمر)، 2- تفکر (سیستمی و خردمندانه)، 3- ارزشها و اعمال اخلاقی، 4- خلاقیت و نوآوری، 5- هوش و ذکاوت (مبتنی بر تجربه). همچنین سطح حکمت سازمانی برابر 3.91 شد که با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفت و مقادیر عوامل 5 گانه نیز با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفتند. نهایتاً با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی عوامل حکمت سازمانی استفاده شد که ترتیب و اولویت هر یک از عوامل 5 گانه بدین شرح است: 1_ یادگیری (مستمر)؛ 2_هوش و ذکاوت؛ 3- خلاقیت و نوآوری؛ 4-ارزشها و اعمال اخلاقی و اولویت 5- تفکر (سیستمی و خردمندانه) می باشد.
ABSTRACT Wisdom . This concept reflects the growth of intellectual power and the development of human behavior. Insight and experience do not necessarily indicate wisdom; the reason for the wisdom is that the manager can come up with the best possible solution by making the right decision. Making decisions is one of the most important steps that managers can make prudent and predictable decisions by acquiring the necessary knowledge, empowerment and understanding of the surrounding environment. In the present study, the purpose of this research is applied and in terms of method, it is a descriptive-survey research. In order to prepare and formulate theoretical foundations, the study records are used in the library method, Data collection is also used to measure and identify indicators and evaluate the field method. In order to analyze the data first after identifying the dimensions and variables of organizational wisdom, this work done to eliminate the unrelated factors and also to categorize them with the help of the factor analysis. Data were collected through a researcher-made questionnaire with 34 items and priority is also given to fuzzy AHP. The results show that the variables and factors of organizational wisdom in the industrial enterprises of Kermanshah are as follows: 1. learning (continuous) 2. Thinking (system and wise) 3. Values and ethical actions 4. Creativity and innovation 5. Intelligence (based on experience). Also, the level of organizational wisdom was 3.91, which was confirmed with 95% accuracy and the amounts of 5 factors were confirmed with 95% confidence. Finally, the fuzzy hierarchy analysis method was used to prioritize the factors of organizational wisdom. The order and priority of each of the five factors is as follows: 1) Learning (continuous) 2) Humor 3) Creativity and Innovation 4) Ethical values and actions 5) Priority-thinking (system and wisdom).
ملخص الجهاز:
جدول ٢ متغیرهای موثر شناسایی شده در حکمت سازمانی شماره , متغیر , منابع 1 , یادگیری مستمر , مرادی (١٣٩٤)؛ موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ براون (٢٠٠٢)؛ شاهرخی و همکاران (١٣٩٤)؛ پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢)؛ هیز (٢٠٠٨)؛ برلی ٥و همکاران (٢٠٠٠)، بیرن و فیشر٦(١٩٩٠)؛ مله ٧(٢٠١٠) 2 , دانش و دانایی (آگاهی ) , رنجبریان و همکاران (١٣٩٠)؛ مرادی (١٣٩٤)؛ موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ انتظاری و پاولین (٢٠١٤)؛ براون (٢٠٠٢)؛ شاهرخی و همکاران (١٣٩٤)؛ پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢)؛ هیز (٢٠٠٨)؛ برلی و همکاران (٢٠٠٠) ؛ مله (٢٠١٠) 3 , توانایی و دانش حل مسئله و تحلیل , رینولدز (٢٠٠٣)؛ هیز (٢٠٠٨) 1 Montgomery 2 Stevens 3 Chatterjee 4 Faani 5 Bierly 6 Birren & Fisher 7 Mele ٤تجربه رینولدز (٢٠٠٣)؛ هیز (٢٠٠٨)؛ ریگورت ١(٢٠١٠)؛ فانی (٢٠١٧) 5 , تفکر سیستمی و استراتژیک , موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ هیز (٢٠٠٨)؛ برلی و همکاران (٢٠٠٠)؛ بیرن و فیشر (١٩٩٠)؛ کسلر و بیرلی ٢(٢٠٠٧)؛ شراگ ٣(٢٠٠١) 6 , افکار خردمندانه , استونز (٢٠٠٠)، هیز (٢٠٠٨) 7 , اعمال موثر و استراتژی ها , رنجبریان و همکاران (١٣٩٠)؛ هیز (٢٠٠٨) 8 , اعتماد به نفس , موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ رینولدز (٢٠٠٣) ؛ هیز (٢٠٠٨) 9 , پاداش (تشویق و تنبیه ) , رینولدز (٢٠٠٣)؛ هیز (٢٠٠٨) 10 , ارزش ها , پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢)؛ هیز (٢٠٠٨) 11 , اصول و اعمال اخلاقی , رنجبریان و همکاران (١٣٩٠)؛ مرادی (١٣٩٤)؛ موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ چاترجی و همکاران (٢٠١٥)؛ موبرگ ٤(٢٠٠١)؛ پوکونگ ٥(٢٠١١)؛ شوارتز٦(٢٠١١) 12 , اثربخشی و کارآیی , پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢) 13 , خلاقیت و نوآوری , رینولدز (٢٠٠٣)؛ چاترجی و همکاران (٢٠١٥)؛ پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢)؛ استرنبرگ (2003) 14 , هوش سازمانی (هوش جمعی) , موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ استرنبرگ (٢٠٠٣)؛ کلایتون ٧(١٩٨٢) 15 , هوش هیجانی , رینولدز (٢٠٠٣)؛ براون (٢٠٠٢)؛ شاهرخی و همکاران (١٣٩٤)؛ پنیهیرو و همکاران (٢٠١٢) 16 , قضاوت و تصمیم گیری , مرادی (١٣٩٤)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ براون (٢٠٠٢)؛ شاهرخی و همکاران (١٣٩٤)؛ 17 , عملگرایی , موسوی و همکاران (١٣٩٢)؛ موبرگ ٨(٢٠٠١) ؛ پوکونگ (٢٠١١)؛ شوارتز (٢٠١١) 18 , گذشته نگری و آینده نگری , هیز (٢٠٠٨)؛ رینولدز (٢٠٠٣)؛ برلی و همکاران (٢٠٠٠) بعد از تحلیل عاملی با توجه به میزان همبستگی هر یک از متغیرها، می توان اسامی یا عناوین مناسبی را برای آنها انتخاب نمود.