خلاصة:
هدف این پژوهش تدوین مدل اندازهگیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای دانشجو- معلمان غرب کشور دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) میباشد. پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل عاملی میباشد. نمونه پژوهش را تعداد ۱۰۸۰ نفر از جامعه آماری ۱۵۰۰ نفری از میان دانشجو معلمان منطقه غرب کشور تشکیل دادند که در کلیه رشتههای موجود دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند و دروس کارورزی را پشت سر گذاشتهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه توسعه حرفهای است که بر مبنای استاندارد توسعه معلمان نیوجرسی آمریکا(۲۰۱۴) تدوین شد. در این پژوهش مدل اندازهگیری متغیرهای استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای قابل مشاهده را به متغیرهای پنهان مرتبط میکند و از طریق تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرمافزار با استفاده از نرمافزار Smart PLS۲ ارزیابی میشود. ارزیابی مدل اندازهگیری انعکاسی توسعه حرفهای نشان داد که پایایی مرکب همه سازههای خرد و کلان بزرگتر از میزان پیشنهاد شده ۰.۶ میباشد که نشان میدهد مدل از پایایی برخوردار است و دارای همسانی درونی است. میزان AVE سازههای خرد و کلان نیز بیانگر آن است که از مقدار قابل قبول ۰.۵ بیشتر هستند. همچنین نتایج نشان داد که بار عاملی هر گویه از میزان پیشنهاد شده ۰.۷ بیشتر است که نشان از روایی همگرایی مدل دارد. آزمون فورنل-لارکر نیز حاکی از آن است که مدل از روایی واگرا برخوردار است. بنابراین میتوان گفت مدل دارای روایی و پایایی است. بنابراین این نتیجه به دست آمد که مدل ساختاری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، پیشینههای پژوهش در شش بعد تمرکز بر محتوا؛ محتوای دانش؛ یادگیرنده و یادگیری؛ رهبری مدارس ؛ تمرین آموزشی ؛ و مسیولیت حرفهای بخشی از مدل را بررسی کردند. در نتیجه میتوان گفت مدل ارایه شده با چهار مولفه کلان و یازده مولفه خرد توسعه حرفهای، مدلی جامعتر و کاملتری نسبت به پژوهشهای پیشین ارایه کرد. بنابراین ارتقای دانش، مهارت و نگرش حرفهای معلمان در مدل ارایه شده به صورت جامعتری نسبت به پژوهشهای پیشین مورد بحث قرار گرفت. ضمنا، از دیگر دستآوردهای این پژوهش پرسشنامه استاندارد توسعه حرفهای برای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان ایران است.
AIM: The study aimed to develop a measurement model of micro- and macro-standards of teacher-students’ professional development at Farhangian University in the west of Iran. METHODS: The research was correlational in the term of factor analysis. The research sample consisted of 1,080 people from the statistical population of 1,500 students and teachers in the west of Iran who were studying in all majors of Farhangian University and took internship courses. The instrument was the Professional Development Questionnaire, which was developed based on the New Jersey Teachers' Development Standard (2014). In this study, the measurement model relates variables of professional development micro and macro standards to the latent variables and evaluated through confirmatory factor analysis using Smart PLS2 software. FINDINGS: Evaluation of the professional development reflective measurement model showed that the compound reliability of all micro and macro standards was higher than the proposed rate of 0.6, indicating that the model was reliable and internally consistent. The AVE of micro and macro standards was also higher than the acceptable value of 0.5. The results also showed that the factor load of each item was more than 0.7, which indicated the convergence validity of the model. The Fornell-Larcker test also showed that the model had a divergent narrative. Therefore, it can be stated that the model has reliability and validity. Therefore, the results showed that the structural model of micro and macro standards of professional development was goodness-of-fit and by comparing the results of the backgrounds with the confirmed model. CONCLUSION: As a result, it can be said that the model presented with four macro components and eleven micro components of professional development is a more comprehensive and complete model than previous researches. Another achievement of this research was the professional development standard questionnaire for students-teachers of the Farhangian University of Iran.
ملخص الجهاز:
تدوين مدل اندازه گيري استانداردهاي خرد و کلان توسعه حرفه اي دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگيان Developing a Measurement Model of Micro - and Macro - Standards of Farhangian University Teacher - Students’ Professional Development تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/٢٥، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٤/٢٢، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٢/٣٠ وحيده کاشينهنجي ١، عليرضـا اسـفندياريمقـدم ٢ و V.
Richter, Kunter, Klusmann, & Baumert 3.
Nijveldt, Brekelmans, Beijaard, Verloop & Wubbels 5.
Minor, Losike-Sedimo, Reglin & Royster 3.
Ravhuhali, Mashau, Kutame &Mutshaeni 4.
Hair, Hult, Ringle, Saratedt ١٥٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٣/ تابستان ١٣٩٩ جدول ١: آمار نمونه پرسشنامه هاي منطقه غرب دانشگاه فرهنگيان به تفکيک استان ها رشته تحصيلي جنسيت استان (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) اين دانشجو معلمان چهار درس کارورزي را در قالب ٨ واحـد درسـي مطـابق برنامـه درسـي دانشگاه فرهنگيان تحت عناوين کارورزي يک : تبيين مساله ؛ کارورزي دو: تدريس خرد؛ کـارورزي سه : کنش پژوهي فردي؛ و کارورزي چهار: کنش پژوهي گروهـي گذرانـده انـد، تشـکيل مـيدادنـد (مهرمحمدي و ديگران ، ١٣٩٤) که همان ملاکهاي ورود به پژوهش بودند.
1. Lawshe 161 جدول ٢: توزيع سوالات در شاخص هاي توصيفي پرسشنامه توسعه حرفه اي (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي پژوهش براي تدوين مدل استانداردهاي خرد و کـلان توسـعه حرفـه اي دانشـجو - معلمـان غـرب کشـور دانشگاه فرهنگيان ، داده ها از بين گروه نمونه استخراج شد و تجزيه و تحليل داده ها در دو بخـش توصيفي در جدول ٣ و دربخش استنباطي در جدول ٤ انجام شد.