خلاصة:
در قرن ۲۰ ساختارگرایان به پیروی از پراپ، درصدد ارایه الگوی کلی در ساخت انواع روایت برآمدند. در همین زمینه، آ.ژ.گریماس، مشهورترین نظریه پرداز روایت، از دامنه محدود مطالعات پراپ فراتر رفت و با ارایه الگوی کنشی و زنجیره های روایتی خود، تلاش کرد تا به دستور کلی زبان روایت دست یابد و هر روایت را با ساختار روایی خاص تجزیه و تحلیل کند. او الگوی کنشی خود را به گونه ای طراحی کرد که با تمام روایت ها قابل تطبیق باشد. بر همین اساس، در این پژوهش سعی بر آن است تا ساختار روایتی داستان «گنبد صندلی»، به عنوان نمونه ای از منظومه های غنایی عاشقانه، بر مبنای نظریه گریماس مطالعه گردد. این داستان، ششمین داستان از هفت پیکر است و راوی آن، بانوی چین در اقلیم ششم است و ساختار طرح اصلی روایت با تغییر وضعیت ها بر اساس تقابل های دوگانه و زنجیره های روایی و همچنین الگوی کنشی روایت تحلیل و بررسی می شود. پس از تجزیه و تحلیل متن بر مبنای الگوی گریماس، روشن شد که هیچ بخش از حکایت در پیشبرد جریان روایت بی تاثیر نیست و در آن داستان با وضعیت متعادل آغازین (آغاز سفر)، با درخواست آب خیر از شر، به وضعیتی نامتعادل (کور شدن خیر) مبدل می شود تا اینکه این وضعیت با تاثیر نیروی یاری دهنده دختر کرد و چوپان، سیر صعودی خود را به سوی تعادل پایانی (ازدواج با دختر کرد، ازدواج با دختر شاه و وزیر و نشستن خیر بر مسند پادشاهی) به پایان می رسد.
Following Prop, structuralists attempted to present an overall model in creating different narrative in the 20th century. In this field, A. J. Greimas—the most popular narrative theorist—went beyond the limited studies of Prop, and presented his action model and his narrative chains. By doing so, he attempted to reach to the general principles of the narratives language and to analyze each narrative based on a specific narrative structure. He created his action model in a way that it can be adaptable which other narratives. Therefore, the aim of the present research is to study the narrative structure of Sandali dome story, as a sample of the amatory and lyrical poems based on Greimas theoryso This is the sixth story of the week and its narrator is the Lady of China in the sixth climate. we can analyze the structure of the original Plot using changes in statuses according to two-fold reciprocities, the narrative chains, and the action model of narratives.after analyzing the context, we concluded that Greimas's action model in analyzing the narrative of lyric poems of It is the change of situations based on the dual confrontation and the change of the process of action from one character to another, in which the story goes from an initial balanced state (beginning of the journey) to an unbalanced state by asking for Keir water from Shar. ) This situation changes until the Kurdish girl helps the shepherd and the shepherd completes his ascent towards the final balance (marrying a Kurdish girl, marrying a king and a minister, and sitting on the throne of Keir).
ملخص الجهاز:
com ISSN: 2476-4183 Investigating in the Story of Ganjavi's "Sandali Dome" Based on Grimas' Structuralist Theory 1 Maryam Rahmani Graduate of Persian Language and Literature, University of Qom 2 Muhammad fouladi Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Qom Received:2020/6/12 | Accepted: 2020/11/14 Abstract Following Prop, structuralists attempted to present an overall model in creating different narrative in the 20th century.
Therefore, the aim of the present research is to study the narrative structure of Sandali dome story, as a sample of the amatory and lyrical poems based on Greimas theoryso This is the sixth story of the week and its narrator is the Lady of China in the sixth climate.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بخش ديگر از مطالعات گريماس ، مربوط به مناسبات روابـط کنشـي شخصـيت هـاي داستان در کنار يکديگر است ؛ به اين ترتيب که «در هر پيرفت روايت ، حداقل دو مشـارک ضروري وجود دارد و کنش هاي پايه عبارت اند از: فصل و وصل ، جدايي و وصـال ، مبـارزه و آشتي؛ و روايت در اساس عبارت است از انتقال يک ارزش يا يک شيء از يک مشارک به مشارک ديگر» (اسکولز، ١٣٨٣: ١٤٧) که ميتوان آن هـا را در سـه دسـته کلـي «زنجيـرة اجرايي»، «زنجيرة انفصالي يا انتقالي» و «ميثاقي يا قراردادي» جاي داد.
در ارتباط با «گنبد صندلي » نيز تحقيقاتي در حوزه نقد ساختاري صورت گرفته اسـت ؛ ازجمله «تحليل ريخت شناسي و بررسي ويژگي هاي قصه خير و شر از هفـت پيکـر نظـامي از مينا خادم الفقرا و عطامحمد رادمنش (فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه آزاد سنندج : ١٣٩٤)؛ در اين پژوهش ، پژوهشـگران سـازه هـاي ايـن داسـتان را بـر اسـاس الگـوي ريخـت شناسـي ولاديمير پراپ تجزيه و تحليل کرده اند.