خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایههای روانشناختی و روحیۀ پژوهشی با خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری در این تحقیق شامل همۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه چمران اهواز که در سال تحصیلی 97- 1396 مشغول به تحصیل بوده و تعداد آنها در کل 368 نفر بود. از این تعداد 190 نفر با روش نمونهگیری، طبقهای نسبتی بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای خودمختاری پژوهشی (2016، garavand)، سرمایۀ روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و روحیۀ پژوهشی (Shirzad,2011) انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و بهرهگیری از رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین خردهمقیاسهای سرمایه روانشناختی دو خردهمقیاس تابآوری و خردهمقیاس خودکارآمدی قادر به تأثیرگذاری بر خودمختاری پژوهشی میباشند. علاوه بر این، از بین خردهمقیاسهای روحیۀ پژوهشی، دو خردهمقیاس پشتکار و خردهمقیاس کنجکاوی قادر به تأثیرگذاری بر خودمختاری پژوهشی بودند.
The purpose of this study was to investigate the effect of psychological capital and spirit of inquiry on research autonomy of postgraduate students of Chamran university of Ahvaz. The research method was descriptive correlational. the statistical population of the study included all postgraduate students of the faculties of humanities of Chamran university who were studying in the academic year 1396-97 that is total of 368 students of these, 190 people were selected by stratified sampling method as research sample. data were collected using Research autonomy questionnaire (Gravand, 2016), Psychological capital (Lutans et al., 2007) and Spirit of inquiry (Sherzad, 2012). data were analyzed by SPSS-21 software using multiple regression. The results of regression analysis showed that among the subscales of psychological capital, two subscales of resiliency and self-efficacy subscales were able to influence research autonomy. in addition, among the subscales of the spirit of inquiry, two subscales of perseverance and the curiosity subscale were able to influence research autonomy. Therefore, it is necessary to nurture and enhance resilience, self-efficacy, perseverance, and curiosity as effective factors in enhancing students' autonomy and research spirit, to consider the relevant professors, authorities, and policy makers and provide context for the realizing of these traits in educational settings.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: خودمختاری پژوهشی، سرمایۀ روانشناختی، روحیۀ پژوهشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی The Investigate effect of psychological capital and spirit of inquiry on research autonomy of postgraduate students of Shahid Chamran university of Ahvaz Yaser Garavand, Ph. D.
Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of psychological capital and spirit of inquiry on research autonomy of postgraduate students of Chamran university of Ahvaz.
Keywords: research autonomy, psychological capital, spirit of inquiry, graduate students مقدمه پژوهش و تحقیق زمینهساز پیشرفت، سازندگی و استقلال هر کشور است.
با مرور ادبیات موجود در این زمینه تاکنون پژوهشی که ارتباط میان سه متغیر خودمختاری پژوهشی، سرمایه روانشناختی و روحیه پژوهشی را مورد بررسی قرار داده باشد یافت نشد؛ اما در خصوص مفاهیم مرتبط با آنها (2016) Hospel & Galand به این نتیجه رسیدند که ارتباط برجستهای بین بافت کلاس، مخصوصاً ساختار و سه بعد درگیری (شناختی، عاطفی، رفتاری) وجود دارد و حمایت از خودمختاری میتواند نقش مکمل به همراه درگیری عاطفی داشته در یادگیری فراگیران داشته باشد.
در ادامه برای پاسخگویی به فرضیه دوم پژوهش مبنی بر تأثیرگذاری خردهمقیاسهای سرمایههای روانشناختی بر خودمختاری پژوهشی از رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد که نتایج آن در جداول 3 و 4 گزارش شده است.
بهمنظور بررسی این مسئله که کدام یک از خردهمقیاسها سرمایههای روانشناختی قادر به پیشبینی متغیر ملاک خودمختاری پژوهشی است، از ضرایب رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد که نتایج آن در جدول 4 گزارش شده است.