خلاصة:
شهرهای خلاق، مراکز نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت و همچنین مکانی جذاب برای کارکردن و زندگی شهروندان بهویژه نسل جوان هستند. همچنین میتوانند مکانی برای جذب گردشگران و توانمندسازی بخشهای مختلف اقتصادی باشند. خلاقیت شهری بهعنوان یک رویکرد راهبردی میتواند بر کیفیتهای زیستن در شهر تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیلی بر برنامهریزی راهبردی شهر سنندج با رویکرد شهر خلاق انجام شده که ضمن تأکید بر جنبۀ کاربردی بودن آن، بر مبنای الگوی پراگماتیسم (آمیخته)، با فن پیمایشی و به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. شیوۀ جمعآوری دادهها بر مبنای پرسشنامۀ محقق ساخته بوده است که روایی آن براساس نظر استادان و صاحبنظران و پایایی آن براساس آلفای کرونباح با ضریب 765/0 تأیید شده است. جامعۀ آماری کل شهر سنندج بوده است. حجم نمونهها براساس روش کوکران 384 نفر بوده و نمونهها براساس روش تصادفی طبقهای ساده با فن انتساب متناسب از میان مناطق سهگانۀ شهر سنندج انتخاب شدهاند. همچنین نمونههای کارشناسان و متخصصان مربوط (متخصصان شهرسازی، جغرافیا، معماری، جامعهشناسان در حوزۀ فرهنگ و مردمشناسی، اقتصاد، موسیقی و صنایعدستی، گردشگری، ایرانشناسی و ادبیات کردی)، بهصورت تمامشماری به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و تکنیک SWOT و برای انجام روشهای ذکرشده نیز از نرمافزارهای SPSS, AMOS و ArcGIS استفاده شده است. نتیجۀ تحلیل معادلات ساختاری بیانگر آن است که بعد فرهنگی با بار عاملی 95/0، بیشترین تأثیرگذاری را داشته و مهمترین بعد در برنامهریزی راهبردی شهر خلاق شهر سنندج بوده است. به همین ترتیب، بعد اجتماعی با بار عاملی 92/0، عامل اقتصادی با بار عاملی 88/0 و درنهایت عامل مدیریتی و سیاسی با بار عاملی 83/0 در مرتبۀ آخر و بهعنوان کماهمیتترین عامل مشخصشدهاند. نتایج بهدستآمده از برنامهریزی راهبردی نشان میدهد، بهترین راهبردها برای برنامهریزی راهبردی شهر سنندج از منظر شهر خلاق، راهبردهای تدافعی هستند. ازجمله راهبردهای مهم این استراتژی میتوان به فرهنگسازی و جلبتوجه عمومی به زیبایی و منظر شهر سنندج، سرمایهگذاری بر زیرساختهای مناسب برای ایجاد شهر خلاق و تلاش برای استفاده از شیوههای نوین و تغییر ساختارهای سازمانی سنتی اشاره کرد.
The present study is with an exploratory view in the framework of "descriptive-analytic". On the other hand, considering the nature of the subject, the dominant approach to the field of research is "Applied. The statistical population of the research is the three regions of Sanandaj. Using Cochran formula, 384 samples were selected and randomly distributed and completed. One-sample t-test, Friedman. Comparing the dimensions of the creative city at the level of the specified areas, the third region with an average of 24.3 out of the other regions is better off. The second zone with the average of 2.83 in the second rank and the second in the second one with an average of 2.43 are in the third place and the situation is more unfavorable. The result of the analysis of structural equations showed that the cultural dimension with factor load of 0.95 had the most influence on the strategic planning of the creative city of Sanandaj. Finally, the use of sowt technique to identify the potential, barriers and limitations of strategic planning for achieving a creative city showed that the best strategies for strategic planning in Sanandaj city from the perspective of the creative city are defensive strategies (WT).
ملخص الجهاز:
در اين ميان ، شناسايي اين ظرفيت ها و تحليل مسائل پيش روي آن براساس شيوة برنامه ريزي راهبردي- عملياتي و تلاش براي ارائۀ برنامه هاي اجرايي مي تواند به تقويب نقش خلاق اين شهر و معرفي ساير ظرفيت ها و تبديل شهر سنندج به يک برند جهاني در اين حوزه منتهي شود؛ بنابراين پژوهش حاضر با تحليل راهبردي و با هدف بررسي و شناخت ويژگي ها و ظرفيت هاي موجود مرتبط با شهر خلاق در سطح مناطق شهر سنندج انجام شده و راهکارهاي راهبردي براي حرکت در مسير تحقق شهر خلاق را ارائه داده است .
اين محله ها با استفاده از برنامه ريزي ، به منظور بهبود ورودي هاي تأثيرگذار، شناسايي شده اند و متناسب با اولويت آن ها و بهره گيري از محلات کارا مي تواند مسير مناسبي براي حرکت به سوي شهر خلاق داشته باشد (سرور و همکاران ، ١٣٩٥).
آبيدروباغ اميريه آن به عنوان بزرگ ترين سينمايروبازکشور يافته هاي پژوهش در اين قسمت از پژوهش به منظور بررسي مهم ترين ابعاد تأثيرگذار براي تحقق شهر خلاق در برنامه ريزي راهبردي سنندج ، از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده شده است .
ماتريس ارزيابيعوامل خارجي (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : نگارندگان در اين قسمت از پژوهش ، به منظور شناسايي پتانسيل ها، موانع و محدوديت هاي برنامه ريزي راهبردي براي دستيابي به شهر خلاق ، از ماتريس SWOT استفاده شده است .
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد سنندج در بعد فرهنگي با بار عاملي ٠/٩٥ بيشترين تأثيرگذاري را در برنامه ريزي راهبردي شهر خلاق داشته است .