خلاصة:
اثبات امامت حضرت علی ع بواسطه قول و فعل حضرت زهراء س معصومه هدف مقاله بوده که ادله افضلیت و علم یا عصمت را نیز شامل است لذا عصمت حضرت زهراء س و همچنین ضرورت اطاعت امام حق بنابر حدیث «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» از پیش فرض های این مقاله است. مدعای مقاله با دو قیاس استثنایی و اقترانی ثابت شده و در هر قیاس مقدمهای بدیهی و مقدمه دیگر محل بحث است. اما در قیاس استثنایی با نفی قابلیت مدعیان خلافت برای جانشینی پیامبر و بنابر ضرورت در تحت ولایت امام حق بودن، امامت حضرت علی ع برای ایشان ثابت خواهد بود. اما در قیاس اقترانی با نقل روایات و بیان ملاکات خلافت و با سیره عملی، توسط حضرت زهراء س امامت حضرت علی ع ثابت شده است.
ملخص الجهاز:
سند حدیث حديث در منابع اهل سنت ، مانند: (شيباني، ۱۴۲۱ق ، ۴: ۹۶) (الطيالسي، بيتا: ۲۵۹) و (الهنــدي، بيتــا، ۱: ۱۰۳) و (متوکــل علــي اٰلله ، بي تــا: ۴۷۵) و (فخــر رازي، بي تــا: ۷) و تفتازاني(۷۹۲ق ) و در شرح مقاصد (تفتازاني، بيتا، ۳: ۲۳۹) و شرح عقائد نسفيه (تفتـازاني، ۱۴۰۷ق : ۲۳۲) و (عبدالقادر القرشي ، بيتا، ۲: ۴۵۷ و ۵۰۹) و(قنـدوزي، ۱۴۱۶ق ، ۱: ۳۵۱) و (ابن ابي الحديد، بيتا، ۹: ۱۵۵) و (حاکم نيشـابوري، بيتـا، ۱: ۷۷) و (الاسـکافي، ۱۴۰۲ق : ۲۲) و (إبن أبي شيبة ، ۱۴۰۹ق ) و (اين حبان ، بيتا، ۱۰: ۴۳۴) و طبراني(۳۶۰ق ) و(الطبرانـي، ۱۴۱۵ق ، ۶: ۷۰) و (دار القطني، ۷: ۶۳) و (محيي الدين النووي، بيتا، ۱۹: ۱۹۰).
اما مرگ جاهلي بنابر اقوال مختلف اهل سنت به معناي خروج از اسـلام و بـه معنـاي تفرقه وبي نظمي، «انحراف »، «عصيان » و «کفرنعمت اسلام » مطرح شده (ابن اثيـر، ۱۳۶۴ش ، ۱: ۳۲۳) (فخـررازي، بيتـا: ۷) و محمــدبن عبـدالوهاب (الفـوزان ، ۱۴۲۱ق : ۹) و (النــووي، بيتا، ۱۲: ۲۳۸) و شـرح سـنن نسـائي (السـيوطي، ۱۴۰۶ق ، ۷: ۱۲۳) و (ابـن حجرعسـقلاني، ۱۴۱۵ق ، ۱۳: ۵) و شرح بخـاري (بـدر العينـي، بيتـا، ۲۴: ۱۷۸) و بنـابر هـر معنـايي سـاحت حضرت زهراء س بدليل عصمت ، از اين رجس منزه و پاک خواهد بود و لذا قطع پيـدا مـي کنيم ايشان هرگز بدون معرفت و اطاعت از امام حق نبوده اند.