خلاصة:
هدف: دوران کودکی از مهمترین زمانها در شکلگیری شخصیت افراد است که میتوان با انواع روشهای غیرمستقیم در تقویت نقاط مثبت آن که جزء ذاتی وجود هر انسانی است کوشید. در این میان، قصهخوانی میتواند یکی از روشهای جذابی باشد که بهدلیل برانگیختن احساسات و همچنین کنجکاوی کودک بسیار تأثیرگذار باشد و در آموزش انواع مفاهیم از جمله رفتارهای نوعدوستانه مفید واقع شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر قصهخوانی بر افزایش احساس و رفتار نوعدوستانۀ پسران دبستانی شهر کرمانشاه صورت گرفته است.
روش: در چهارچوب روش شبهتجربی و در قالب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمون و کنترل، 20 پسر 7 تا 12ساله با روش نمونهگیریِ دردسترس در شهر کرمانشاه انتخاب و در دو گروه 10نفره جای گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسه از مرداد تا شهریور 1398 در کتابخانۀ عمومی امام علی (ع) واقع در شهر کرمانشاه تحتتأثیر متغیر قصهگویی قرار گرفت و هشت قصۀ مرتبط برای آنها خوانده شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابستۀ نوعدوستی مشخص شود.
یافتهها: نتایج نشان داد قصهخوانی باعث افزایش نوعدوستی کودکان گروه آزمایش شده است، اما در نوعدوستی پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر برای نخستین بار بهشیوه تجربی نشان داد قصهخوانی باعث افزایش حس نوعدوستی پسران 7 تا 12ساله میشود. این یافته قابلیت کاربرد قصهخوانی را در آموزش کودکان و حل مشکلات آنها نشان میدهد و پیشنهاد میکند از قصهخوانی در فضاهای آموزشی و بالینی بهعنوان یک روش تعلیمی بهینه و در عین حال سرگرمکننده استفاده شود.
Purpose: Childhood is one of the most important periods in the formation of
peoples character which the positive points as an integral part of the human
being can be strengthened with a variety of indirect methods. According to this
fact, storytelling can be among the attractive methods that are very effective
since it arouses emotions and curiosity of the child, and is useful in teaching a
variety of concepts, including altruistic behaviors. Accordingly, this study was
aimed to determine the effect of storytelling on growing the altruistic feelings
and behavior of primary school boys aged 7 to 12 in Kermanshah.
Method: This research is an applied and quasi-experimental study using a
pretest-posttest design on an experimental group and a control group. The
study population consisted of 20 boys aged 7 to 12 years old in Kermanshah.
Since the research was conducted in summer and there was no access to
educational facilities, the study sample (who lived in Kermanshah) was
selected by using the available sampling method. There were 10 persons in
both pre-test and post-test groups. The parents' form of the standard Goodman
(1997) altruistic questionnaire was used for pre-test and post-test, and parents
of the children responded to these questionnaires by observing their behavior
in two phases. Parents were tested in both groups. The experimental group was
influenced by the story-reading variable for eight sessions held from August to
September 2017 in Imam Ali Public Library in Kermanshah. All eight
storybooks were related to children's altruistic behavior. At the end of the
intervention, the parents of both groups completed the post-test. To determine
the effects of storytelling on altruism in Kermanshah boys Mann-Whitney and
Wilcoxon tests were used.
Findings: Descriptive data showed that the level of altruism of boys aged 7 to
12-year-old is above average and desirable. Furthermore, the findings of
statistical tests indicated that storytelling sessions increased the altruism of
children. The difference between the pre-test of the control and experimental
groups was not significant, but the post-test altruism level of the experimental
group increased compared to the control group, which suggests that the
storytelling intervention increased altruism in the Kermanshahi boys under
study.
Originality/value: For the first time, the present study experimentally showed
that storytelling increases the altruistic sense of 7 to 12-year-old boys. This
finding demonstrates the applicability of storytelling in educating children and
solving their problems and suggests that storytelling should be used in
educational and clinical settings as an optimal entertaining teaching method.
ملخص الجهاز:
ازاين رو، در اين زمينه ، پژوهش هـاي گذشـته تـلاش هـاي بسـياري بـراي سـنجش اثرگذاري متغير قصه خواني رفتارهاي مختلف کودکان صورت داده اند، امـا ايـن مطالعـات بـدون در نظر گرفتن اثربخشي قصه خواني بر متغير نـوع دوسـتي پسـران بـا رويکـرد مثبـت انگارانـه بـوده است ؛بر همين اساس و نيز با توجه به مـوارد گفتـه شـده ،ايـن پـژوهش درصـدد تعيـين اثربخشـي قصه خواني گروهي برنوع دوستي کودکان دبستاني درپي يافتن پاسخ بـه ايـن پرسـش اسـت کـه آيا قصه خواني براي کودک مي توانداحساس نوع دوستي رادروي افزايش دهد و او را بـه سـمت رفتارهاي نوع دوستانه سوق دهد؟ 1.
Beaman, Barnes, Klentz & Mcquirk 5.
يافته هاي پژوهش انجام شده حاکي از موفقيت آموزش کودکان بـه روش کتـاب خـواني (بـا تأکيد بر قصه ) در افزايش حس نوع دوستي کودکان دبستاني است .
در واقع ،با مدنظر قراردادن نتايج به دست آمده مي تـوان بـه ايـن نکتـه رسـيدکـه اگـر روش قصه گويي با توجه به تغييرات شيؤەزندگي و حضور انواع فناوري ها ونيزاشتغال پدرو مـادر کـه جاي کمتري براي سرگرمي هاي توأم با آموزش شيوه صحيح رفتاربـاقي گذاشـته اسـت ، توسـط مهـدهاي کـودک ، دبســتان هـاو حتـي مراکــز روان شناسـي بـراي آمــوزش متغيرهـايي همچــون نوع دوستي به طور مستمر استفاده شود، بسياري از مشکلات رفتاري کودکان در ايـن زمينـه را مـي توان کاهش دادو چه بسا اين حس در آن ها تقويت شود و، بنا به نظريۀ بندورا، موجبـات حضـور هرچه بهتر آن ها در جامعۀ آينده را فراهم کند.
An inquiry into the effects of referring to Quranic stories for teaching social skills on children.