خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی استفاده از سازماندهندههایتصویری بر دانش، درک و کاربرد مفاهیم علومتجربی پایة ششمابتدایی صورتگرفت. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون پسآزمون با گروههای مقایسه بود که اثربخشی آموزش مبتنی بر ارائه سازماندهندههای تصویری بر سه بازده شناختی دانش، درک، کاربرد بررسی شد. آزمودنیهای این پژوهش 120 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان بناب بودند که به روشنمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و دارای روایی و پایایی، انتخاب شدند. میزان یادگیری آزمودنیها قبل و بعد از ارائه سازماندهندههای تصویری در گروهها از آزمون پیشرفت تحصیلی معلمساخته روا و پایا استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که استفاده از سازماندهندههای تصویری در حین تدریس و هنگام مرور و جمعبندی درس، تأثیر معنیداری بر افزایش یادگیری حیطههای شناختی فراگیران گذاشته است. یافتههای این پژوهش تلویحات کاربردی استفاده از سازماندهندههای تصویری در فرایند تعلیم و تربیت را نشان میدهد
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of using visual organizers on the knowledge, understanding and application of the concepts of the sixth grade elementary experimental sciences. The research design used in this study was a quasi-experimental design with post-test pretest with comparison groups in which the effectiveness of training based on the presentation of visual organizers on the three cognitive efficiencies of knowledge, perception, and application was evaluated. The subjects of this study were 120 sixth grade elementary school students in Bonab city who were selected by multi-stage cluster sampling method with validity and reliability. The subjects' learning rate before and after presenting the visual organizers in the groups, the teacher-made academic achievement test was valid and reliable. The results of data analysis using multivariate analysis of covariance showed that the use of video organizers during teaching and when reviewing and summarizing lessons, has a significant effect on increasing the learning of learners' cognitive domains. The findings of this study show the practical implications of using video organizers in the education process.
ملخص الجهاز:
طرح پژوهشي مورد استفاده در اين تحقيق يک طرح نيمه آزمايشي با پيش آزمون پس آزمون با گروه هاي مقايسه بود که اثربخشي آموزش مبتني بر ارائه سازمان دهنده هاي تصويري بر سه بازده شناختي دانش ، درک، کاربرد بررسي شد.
Sc. Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Azarbaijan Shahid madani University Abstract The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of using visual organizers on the knowledge, understanding and application of the concepts of the sixth grade elementary experimental sciences.
Keywords: Teaching Empirical Sciences, Educational achievement, visual organization 14 مقدمه موضوع يادگيري از ديرباز جايگاه ويژه اي در آموزش و پرورش داشته است در حالي که پيشرفت روزافزون علوم مختلف ايجاب ميکند تا انسان از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را نمايد و همگام با پيشرفت علوم و فن آوري، اطلاعات لازم را در زمان کمتر ياد بگيرد و از آن به بهترين نحو ممکن بهره جويد.
همچنين گلاون وکتلر٥(٢٠٠٧) به معلمان پيشنهاد ميکنند که براي تقويت تفکر انتقادي در فراگيري و چالشي کردن يادگيري، به مرتب سازي و پردازش اطلاعات ، سازمان دهي ، گروه بندي و جمع آوري افکار 1- Winn and snyder 2- Adcock 3- Barton and heidema 4- Bellanca 5- Gallavan and kottler 17 فراگيران ، سازمان دهي يادداشت ها و مقايسه هاي جنبه هاي مختلف دو يا چند موضوع ازنظر شباهت ها و تفاوت ها، تجزيه وتحليل ، فهم و درک مفاهيم يادگيري و درنهايت تحقق اهداف آموزشي و تسهيل و بهبود نتايج يادگيري براي طيف وسيعي از فراگيران استفاده کنند.