خلاصة:
وفاداری مشتری یکی از اهداف اصلی همه کسب و کارها محسوب می شود. با توجه به اهمیت گردشگری و پتانسیل کشور ایران، الزم است تا نگاه ژرف و علمی به فعالیت های گردشگری در داخل کشور صورت گیرد. همزمان با افزایش سفرها از یک سو و کسب و کارها در گردشگری، به ویژه هتل ها، از سوی دیگر، مطالعاتی در حوزه های مختلف از جمله وفاداری به هتل انجام گرفته است. پژوهش حاضر، به شیوه فراتحلیل مقالات ارایه شده در داخل کشور با موضوع وفاداری گردشگران به هتل های ایران را ارزیابی و بررسی نموده است. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و پس از تحلیل و بررسی مقالات، یک ارزیابی کلی و طبقه بندی شده از عوامل موثر بر وفاداری گردشگران به هتل های ایران ارایه شده است. عناصر کیفیت خدمات، کیفیت رابطه با مشتری، خدمات مکمل، رفتار شهروندی سازمانی و مدیریت تجربه مشتری به عنوان متغیرهای موثر بر وفاداری به هتل در گردشگری به دست آمده اند.
ملخص الجهاز:
رويکرد اين پژوهش کيفي بوده و پس از تحليل و بررسي مقالات ، يک ارزيابي کلي و طبقه بندي شده از عوامل موثر بر وفاداري گردشگران به هتل هاي ايران ارائه شده است .
com 3 Tourism Industry 4 Loyalty 5 Satisfaction 6 Quality 7 Hotel 57 ١ - مقدمه گردشگري يکي از پوياترين فعاليتهاي اقتصادي عصر حاضر است که نقش مهمي در توسعه پايدار محلي ايفا مي کند .
در اين پژوهش ، بررسي و نگاه فراتحليل به مقالات داخلي در حوزه وفاداري گردشگران به هتل هاي ايرن صورت گرفته و عوامل موثر بر وفاداري به هتل هاي ايران به صورت ارزيابي کلي و طبقه بندي شده با رويکرد فرا تحليل بيان شده اند.
٦-تحليل داده هاي مقالات مطابق با رويکرد کيفي، در اين پژوهش متغيرهاي ارائه شده در هر يک از مقالات مورد بررسي قرار گرفت ، جمع بندي کلي انجام شد و در پايان با نتايج بدست آمده از مقالات ، بررسي مقايسه اي صورت گرفته و عوامل موثر بر هر يک از انواع وفاداري ارائه شده اند.
(ابراهيم پور و همکاران ، (1391 در تحقيق (درخشاني و محمودي، ١٣٩٣) مديريت تجربه مشتري (CEM) به عنوان عامل موثر بر وفاداري مشتريان به هتلهاي ٤ ستاره مريوان مورد بررسي قرار گرفته است .
Customer Loyalty: the Future of Hospitality Marketing, Hospitality Management,18, 345-370 - Uysal, Muzaffer(2003), Satisfaction Components in OutdoorRecreation and Tourism Settings, e-Review of Tourism Research(eRTR), Vol. 1, No. 3, pp.