خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی بر تعارضات زناشویی و بهزیستی روانشناختی زنان دارای نارضایتی زناشویی شهر نایین می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دارای نارضایتی زناشویی شهر نایین در خرداد ماه سال 1398 که با روش نمونه گیری هدفمند، نمونه ای به حجم 100 زن انتخاب شد و بعد از ارزیابی رضایت زناشویی، از بین زنانی که نمره پایینی در پرسشنامه رضایت زناشویی کسب کردند، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی ثنایی(1379) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. بر روی گروه آزمایش نیز بسته آموزشی ارزشهای زندگی در طی 8 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ارزشهای زندگی باعث کاهش تعارضات زناشویی و افزایش بهزیستی روانشناختی زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که جلسات آموزشی ارزشهای زندگی بر بهبود تمام مولفه های تعارضات زناشویی(همکاری، رابطه جنسی، افزایش واکنشهای هیجانی، افزایش جلب حمایت فرزندان، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان) به جز جدا کردن امورمالی از یکدیگر و بر تمام مولفه های بهزیستی روانشناختی(خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد شخصی، روابط مثبت با دیگری، هدف در زندگی و پذیرش خود) موثر است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching life values on marital conflicts and
psychological well-being of women with marital dissatisfaction in Naein city. The research method was semi
experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of
all women with marital dissatisfaction in May of 2019 which sample of 100 women was selected through
purposeful sampling. After assessing marital satisfaction, 30 women were selected from among the low grade
marital satisfaction questionnaires and randomly assigned to two experimental groups (15 subjects ) And control
(15 subjects). The data collection tool was Sanaee Marital Conflict Questionnaire (2000) and Ryff Psychological
Well-Being Questionnaire (1989). On the experimental group, the educational curriculum of life values was
implemented over 8 sessions 60-minute. The data were analyzed by single-variable and multivariate analysis of
covariance analysis. The results showed that education of life values reduced marital conflicts and increased
psychological well-being of women with marital dissatisfaction. Also, the results of multivariate covariance
analysis showed that educational sessions of life values on improving all the components of marital conflict
(cooperation, sexual relations, increasing emotional reactions, increasing support for children, increasing
personal relationship with relatives, reducing family relationship with spouse relatives and Friends) except to
separate things from each other and all components of psychological well-being (autonomy, environmental
domination, personal growth, positive relationships with others, goals in life, and self-acceptance) It is effective
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که آموزش ارزشهای زندگی باعث کاهش تعارضات زناشویی و افزایش بهزیستی روانشناختی زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است.
همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که جلسات آموزشی ارزشهای زندگی بر بهبود تمام مولفه های تعارضات زناشویی(همكاري، رابطه جنسي، افزايش واکنشهاي هيجاني، افزايش جلب حمايت فرزندان، افزايش رابطه فردي با خويشاوندان خود، کاهش رابطه خانوادگي با خويشاوندان همسر و دوستان) به جز جدا کردن امورمالی از یکدیگر و بر تمام مولفه های بهزیستی روانشناختی(خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد شخصی، روابط مثبت با دیگری، هدف در زندگی و پذیرش خود) موثر است.
نتایج آنالیز کوواریانس چندمتغیره در بررسی اثر آموزش ارزشهای زندگی بر زیرمولفه های تعارضات زناشویی با کنترل پیش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول بالا مشاهده میشود سطوح معناداری همه آزمونها کمتر از 05/0 است که بیانگر این است که دو گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از مؤلفههای تعارضات زناشویی، با هم تفاوت معناداری داشتهاند.
نتایج آنالیز کوواریانس چندمتغیره در بررسی اثر آموزش ارزشهای زندگی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی با کنترل پیش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول بالا مشاهده میشود سطوح معناداری همه آزمونها کمتر از 05/0 است که بیانگر این است که دو گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از مؤلفههای بهزیستی روانشناختی ، با هم تفاوت معناداری دارند.
05)؛ به عبارت دیگر آموزش ارزشهای زندگی باعث افزایش زیرمولفه های بهزیستی روانشناختی در زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است.
بنابراین گفته میشود که آموزش ارزشهای زندگی باعث افزایش بهزیستی روانشناختی زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است.
The results showed that education of life values reduced marital conflicts and increased psychological well-being of women with marital dissatisfaction.