خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی از منظر مولفههای شایستگی فرهنگی است. در این پژوهش با راهکار کتابخانهای و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شد، واحد تحلیل؛ متن، تمرینها، پرسشها و تصاویر در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد: که در کتب هدیههای آسمان به مولفههای شایستگی فرهنگی، توجه متعادل و هماهنگ نشده است؛ و از میان مولفهها، فراوانی مولفههای قانون مداری، آداب پذیرایی، دانش فرهنگی، اطاعت از بزرگتر و تمایل فرهنگی برابر با صفر است. در پنج جلد کتاب هدیههای آسمان 1143 فراوانی مشاهده شد که کتاب هدیههای آسمان پایه دوم 190 فراوانی (62/16)، پایه سوم 225 فراوانی (68/19)، پایه چهارم 240 فراوانی (99/20)، پایه پنجم 263 فراوانی (23) و پایه ششم 225 فراوانی (68/19) را به خود اختصاص دادهاند. لازم است مولفین در تدوین کتابهای هدیههای آسمان توجه ویژه و متعادلی داشته باشند.
The aim of present study is to Content analysis of elementary course heavenly gift textbooks from the perspective of the components of cultural competence. this research which with library approach and with using method of quantitative and qualitative content analysis, and the analytical unit, context, exercises, questions and the images were considered. The results of content analysis showed that in the books of heavenly gifts, to the components of cultural competence, attention are not balanced and coordinated. And among the components, the frequency of the components of orbital law, reception etiquette, cultural knowledge, obedience to the elder and cultural desire is equal to zero. In five cover of heavenly gift books 1143 Frequency was observed that Heavenly Gifts Book Second Grade 190 Frequency (16/62), Third grade 225 frequency (19/68), Fourth grade 240 frequencies (20/99), Fifth grade 263 frequency (23) And the sixth grade 225 frequencies (19/68) are dedicated to themselves. Authors necessary have special and balanced attention in compiling heavenly gift books.
ملخص الجهاز:
شایستگی فرهنگی: شایستگی فرهنگی به عنوان مجموعهای از مهارتها و رفتارهایی که فرد را قادر میسازد تا به طور مؤثر در محیط فرهنگی (فرد، خانواده یا جامعه) کار کند، تعریف میشود (وایت و کالامارو 4 ، 2010: > تحلیل محتوا: تحلیل محتوا، تحلیلی خلاصه و کمی از پیامهاست که به روشهای علمی (شامل توجه عینی- بین الاذهانی بودن، داشتن طرح پیشین، اعتبار، قابلیت تعمیم، قابلیت تکرار و آزمون فرضیه) تکیه میکند و صرفاً به انواع متغیرهایی که قابل اندازهگیری هستند یا به متنی که پیامها در آن ایجاد یا عرضه شدهاند، محدود نمیشود ( 5 f"/>f"/>، 2017: > کتابهای هدیههای آسمان: منظور کتاب درسی است که در سال تحصیلی 98-97 در مقطع ابتدایی تدریس می > 3-2- تعریف عملیاتی شایستگی فر > عددی که براساس فهرست وارسی به منظور تحلیل محتوا از شمارش مؤلفههای صمیمیت در روابط انسانی، مشارکت، قانون مداری، نظم اجتماعی، مسئولیتپذیری، مهمان نوازی، آداب غذا خوردن، آداب پذیرایی، بزرگداشت سنن فرهنگی، شیوۀ زندگی، دانش فرهنگی، به درشتی با دیگران سخن نگفتن، تشکر و سپاس گزاری، با القاب مناسب خطاب کردن، اطاعت از بزرگتر، احترام به بزرگتر، ارتباط کلامی و غیر کلامی، گوش دادن، برخورد فرهنگی، تمایل فرهنگی در متن کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی به دست می Moule Woodruffe International council of nurses Waite & Calamaro Neuendorf 4- ماهیت و چیستی شایستگی فرهنگی اگرچه اصطلاح شایستگی فرهنگی برای اولین بار در مقاله کراس و همکارانش در سال 1989 ذکر شده است، دکتر مادلین لنینگر یکی از نظریه پردازان پرستاری، شخصی است که این واژه را به کار برد.