خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی و منطقی هیجانی الیس بر کاهش خود ناتوانسازی و اهمالکاری دانشآموزان است. پژوهش از نوع نیمه تجربی و طرح آن بهصورت دو گروهی همراه با دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوم) ناحیه 7 مشهد در تابستان سال تحصیلی 94-93 در کلاسهای جبرانی ثبتنام کرده بودند، میباشد. از بین کلیه دانشآموزان مدرسه 120 نفر بهعنوان نمونه اولیه پرسشنامه سولومون و راثبلوم (1984) و پرسشنامه خود ناتوانسازی جونز و رودوالت (1984) را پاسخ دادند، سپس تعداد 28 نفر از آنها که بیشترین نمرات را در این مقیاسها کسب کردند بهعنوان نمونه دوم انتخاب شدند پس از پاسخ به پرسشنامه اهمالکاری (1984) و خود ناتوانسازی (1984) بهصورت تصادفی و در دو گروه آزمایش (هر گروه 14 نفر) تقسیم شدند. پس از اجرای مداخلهها (آموزش خودتنظیمی تحصیلی) و (منطقی-هیجانی الیس) پرسشنامههای اهمالکاری و خود ناتوانسازی اجرا گردید. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. و نتایج پژوهش بیانگر آن بود که آموزش خودتنظیمی تحصیلی میزان خود ناتوانسازی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را در مرحله پسآزمون بهطور معناداری افزایش داده است. و همچنین آموزش منطقی هیجانی الیس هم میزان خود ناتوانسازی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را در مرحله پسآزمون بهطور معناداری افزایش داده است. ولی در مقایسه آموزش خودتنظیمی تحصیلی و منطقی هیجانی الیس تفاوت معناداری مشاهده نشد و هر دو روش نسبت به هم تفاوت معناداری نداشتند.
ملخص الجهاز:
و همچنین آموزش منطقی هیجانی الیس هم میزان خود ناتوانسازی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را در مرحله پسآزمون بهطور معناداری افزایش داده است.
این افراد هنگامی که نتایج آینده نا معین است یا زمانی که یک منبع بیرونی که عملکرد ضعیف را توجیه میکند در دسترس نباشد موانعی را برای انجام کار ایجاد میکنند(وارمر و مور 8 ، 20 > امروزه روشهای آموزشی متنوعی برای کمک به دانشآموزان که پیشرفت تحصیلی کم یا عملکرد تحصیلی ضعیف یا دچار افت تحصیلی هستند و یا سهلانگاری و خود ناتوانسازی دارند، وجود دارد.
فرار 9 M"/>M"/>(2004) نشان دادند که 52 درصد از دانشآموزان اهمالکاری تحصیلی بالایی داشتند و دانشآموزان دختر به خاطر ترس از شکست و تنبلی، اه procrastination Klassen Krawchuk Rajani Self-handicapping Usal fugus Warmer, S.
پژوهش حاضر میتواند با روشن ساختن ماهیت مشکل، رهنمودی جهت رفع آنها باشد، به عبارت دیگر با استفاده از یافتههای این پژوهش میتوان راههایی را برای جلوگیری از رواج خود ناتوانسازی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی و کاهش آنها در بین دانشآموزان جستجو کرد، و از آنجا که روانشناسان تربیتی همواره توجه خود را معطوف به مساعد ساختن شرایط و محیط یادگیری فراگیران، برای یادگیری بهتر آنان داشته است، نتایج این پژوهش میتواند این گونه شرایط و محیط مناسب یادگیری را به پژوهشگران و دست اندر کاران امر آموزش و پرورش نشان دهد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی و منطقی هیجانی الیس بر کاهش خود ناتوانسازی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
(1995)، self- regulation and academic procrastination the Journal of Social psychology، 135، 607-619.