خلاصة:
ابن عربی مانند اغلب عرفای اسلامی کرامت را مخصوص اولیا و معجزه را مخصوص پیامبران می داند. ابن عربی مانند برخی عرفای دیگر، کرامتِ واقعی را علمِ شهودی می داند. ژوزف مورفی تفاوتی بین کرامت و معجزه قایل نبوده، معتقد است که تمام انسان ها دارای چنان قوایی هستند که می توانند تمام معجزات را محقّق کنند. مورفی مثال های فراوانی را بیان می کند که در آن سالک قادر به انجام معجزات حضرت عیسی شده است. مورفی روانشناسی ست که علمش کاربردی است؛ بدین معنا که تمام افراد انسانی می توانند از معجزه استفاده کنند تا زندگی دنیوی مناسب و به دنبال آن حیات اخروی پسندیده ایی داشته باشند. مورفی و ابن عربی در موضوع معجزه دست کم در نُه مورد اشتراک نظر دارند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله کتابخانه ای و مقایسه ای است که در آن با وجود تفاوت در اصطلاحات، در پی یافتنِ مفاهیمِ مشترک بوده ایم.
Like the other Islamic mystics, Ebn Arabi considers dignity specialized for saints and miracle specialized for prophets. Like some other mystics, Ebn Arabi considers intuitive science as the real dignity. Josef Murphy thinks that there is no difference between dignity and miracle and he believes that all human beings have such powers and they are able to realize all miracles. Murphy makes lots of examples in which a wayfarer was able to do the miracles of Jesus Christ.Murphy is a psychologist whose knowledge is practical, which means that he thinks all human beings can use miracle so that they can have a proper life in this world and then in the life in hereafter. Murphy and Ebn Arabi have the same idea about miracle at least in 9 cases and in this section they are going to be discussed. The method used in this paper is library and comparative.That in spite of differences in terms, we have sought to find common ground. Keywords: Ibn Arabi, Murphy, Miracle, Dignity
ملخص الجهاز:
مورفي و ابن عربي در موضوع معجزه دست کم در نه مورد اشتراک نظر دارند که در اين مقاله به آنها پرداخته شده است .
ابن عربي نيز با وجود اين که کتابي جداگانه تحت موضوع معجزه ندارد، با اين حال باب هاي زير از فتوحات مکيه را به بحث حول اين موضوع اختصاص داده است : باب ١٨٤: في معرفۀ مقام الکرامات .
مورفي اين معجزات را نه تنها قبول دارد، بلکه در بسياري موارد در صدد توجيه آنها نيز هست و به طور علمي آنها را ثابت مي کند، اما هيچگاه از خوانندگان خويش نمي خواهد که چنين کارهايي را انجام دهند؛ بلکه او درصدد انجام معجزاتي ست که زندگي طبيعي را بهتر تسهيل کند.
مورفي معتقد است که پيامبران قدرتي را کسب کرده اند که ديگران نيز با کسب آن قدرت ، مي توانند حقيقت را بيابند:« همان قدرتي که عيسي از آن استفاده کرد در درون تمام مردم قرار دارد.
» (٩) (Murphy٢٠١٠١) مشاهدة معجزه در زيارت گاه ها: وقتي که علم بر انسان جاري شد، ديگر زمان ديدن شگفتي ها و معجزات در وجود خودش و در جهان خارج است : مورفي عنواني در کتاب « قدرت ذهن فروخودآگاهتان » به معجزاتي که در زيارت گاه هاي مختلف جهان مشاهده کرده است اختصاص داده است (١٠) Murphy ) (٣٦ :٢٠١٠« اين يک حقيقت قطعي است که درمان هايي در زيارتگاه هاي مختلف سراسر جهان ، از جمله ژاپن ، هند، اروپا و آمريکا رخ داده است .