خلاصة:
یکی از مفاهیمی که امروزه به طور گسترده در تمامی جوامع به خصوص در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است، شهر الکترونیک می باشد. شهر الکترونیک، یک اختراع یا یک پیشنهاد نوآورانه نیست بلکه واقعیتی است که براساس نیاز جامعه امروزی، جایگاه خود را نمایان کرده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر مولفههای ترجیحات کسب و کارها در دستیابی به شهر الکترونیک تدوین شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به صورت روایی کیفی و کمی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت.در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار SPSS و Amose استفاده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن بود که متغیرهای دانش مشتری، مشتری محوری، ارزش طول عمر مشتری، خلق ارزش، فناوری، تعامل مفید و کیفیت ارتباط بر تحقق شهر الکترونیک تاثیر مثبت و معناداری دارد. از بین متغیرهای پژوهش متغیر مشتری محوری با ضریب مسیر 38/0 دارای بیشترین تاثیر و متغیر دانش مشتری با ضریب مسیر 19/0 دارای کمترین تاثیر بود.
One of the concepts that is widely considered in all societies today, especially in developed countries, is the electronic city. The e-city is not an invention or an innovative proposal, but a reality that has shown its place based on the needs of todaychr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s society. The aim of this study was to analyze the effect of components of business preferences in achieving e-city. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed as qualitative and quantitative validity and its reliability was confirmed using Cronbachchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s alpha method and combined reliability. In this study, in order to analyze the research data from the software SPSS and Amose were used. Findings of this study showed that the variables of customer knowledge, customer focus, customer lifetime value, value creation, technology, useful interaction and communication quality have a positive and significant effect on the realization of e-city. Among the research variables, the customer-centric variable with a path coefficient of 0.38 had the most impact and the customer knowledge variable with a path coefficient of 0.19 had the least impact.