خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تأثیر ابعاد آمیختة بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. روش انجام پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را کلیة تماشاچیان تیم پرسپولیس، تشکیل میدهند که تعداد دقیق آنها مشخص نمیباشد و ملاک تعیین تماشاچی، حضور در استادیوم آزادی تهران در هنگام بازی تیم بود. از اینرو با توجه به جدول مورگان، حداکثر تعداد نمونة آماری (384 نفر) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها در این پژوهش، از دو ابزار بهره گرفته شده است. پرسشنامة آمیختة بازاریابی اجتماعی هاستینگز و سارن، (2003) و پرسشنامة تئوری رفتار برنامهریزی شده آجزن(1991). روایی ابزارها اندازهگیری به سه صورت روایی ظاهری (ایرادات نگارشی)، روایی محتوا (فرمهای CVI و CVR) و روایی سازه (روایی همگرا و روایی واگرا)، مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز پس از مطالعة مقدماتی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و تأیید شد (79/0 ≤ α). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (درصد فراوانی) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از شاخصهای کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از معادلات ساختاری استفاده شد. جهت انجام این آزمونها از نرمافزارهای اسپیاساس و آیموس نسخة 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد آمیختة بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال تأثیر معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of social marketing mix dimensions on prevention of aggressive behaviors among soccer sports spectators. The present study is descriptive and correlational. The methodology of this research is based on the purpose of the applied and field-oriented type. The statistical population of this study is all the Persepolis audience, whose exact number is not specified, and the criterion for determining the spectator was the presence at Tehran's Azadi Stadium when playing the team. According to the Morgan table, the maximum number of statistical samples (384 people) was selected. The method of sampling was random. Two tools were used to collect data in this study. Hasting and Saren social marketing questionnaire (2003) and the strategy of the theory of planned behavior of Ajzen (1991). Validity of tools was measured in three ways: Apparent validity (Writing issues), content validity (CVI and CVR forms), and construct validity (convergent and divergent validity), and their reliability after the preliminary study Cronbach's alpha coefficient was used and confirmed (α = 0.79). In order to determine the normal distribution of the data from the inclination and elongation indices and to determine the relationship between variables, structural equations were used. SPSS software version 24 and AMOS version 22 were used to perform these tests. The results showed that social marketing mix dimensions have a significant effect on prevention of aggressive behaviors in soccer sports spectators.
ملخص الجهاز:
دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران چکیده هدف از پژوهش حاضر تأثیر ابعاد آمیختة بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال است.
از اینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر ابعاد آمیخته بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال است.
نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیخته بازاریابی اجتماعی به صورت کلی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگری در بین تماشاچیان ورزش فوتبال تأثیر معناداری دارد.
The results of data analysis from descriptive statistics such as frequency calculation, percentage, mean, standard deviation as well as tables and graphs showed that Premier League players have high psychological skills but their coping skills are moderate; this can be due to economic problems, family problems and other problems.
In the current study, the effect of psychological profile on fundamental psychological, psychosomatic, cognitive and coping skills of Premier League players was assessed in areas such as coping with difficulties, coaching, concentration, self-confidence, motivation, goal setting, high mental readiness, playing under pressure and relief from anxiety.
This 48-item scale covers 12 mental skills in three groups of fundamental skills (establishment of goals, self-confidence, engagement), psychosomatic skills (reaction to the stress, controls fear, relieving, activation) and cognitive skills (concentration, control of the distractions, imagery, mental practical, planning of the competitions).
This questionnaire measures the psychological skills of coping with difficulties, coaching, concentration, self-confidence and motivation, goal setting and mental readiness, playing under high pressure, relief from anxiety, and shows the coping skills of each athlete in average.