خلاصة:
برای بازاریابان بین المللی بسیار حائز اهمیت است که بدانند برای بازارهای مختلف که دارای نیازهای مختلف هستند و می خواهند در هر بازار به حداکثر سهم بازار دست یابند، آیا باید آمیخته بازاریابی متفاوتی را متناسب با هر بازار طراحی کنند یا از همان استراتژی آمیخته بازاریابی مورد استفاده در کشور خودی یا مبدأ استفاده کنند. این پژوهش به این سوال پاسخ می دهد که چگونه ابعاد محصول و عوامل تاثیرگذار خارجی بر طیف انتخاب استراتژی استانداردسازی و تعدیل اثر می گذارند و بازاریابان بین المللی را به سمت انتخاب یکی از استراتژیهای متناسب با بازار کشور خارجی یا مقصد سوق می دهند. با انجام این پژوهش در پنج شرکت بین المللی خارجی در ایران و گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های مورد نیاز تلاش کردیم تا صحت فرضیات خود را مورد آزمون قرار دهیم. یافته های پژوهش بیانگر آن است که عوامل مربوط به ابعاد محصول و عوامل خارجی تاثیرگذار دارای رابطه معنی داری با استراتژیهای استاندارد سازی و تعدیل می باشند و عامل های برچسب زنی محصول از عوامل ابعاد محصول و عوامل فرهنگی_ اجتماعی و عوامل قانونی- سیاسی از عوامل تاثیرگذار خارجی از جمله عواملی هستند که تصمیم گیران بین المللی شرکتهای مورد پژوهش را به سمت استفاده از استراتژی تعدیل سوق داده اند.
It is very important for international marketers to know whether they need to design a different marketing mix for each market or from the same marketing mix strategy for different markets that have different needs and want to achieve maximum market share in each market. Use in the country of origin or origin. This study answers the question of how product dimensions and external influencing factors affect the range of standardization and adjustment strategy selection and lead international marketers to choose one of the strategies appropriate to the foreign market or destination. By conducting this research in five foreign international companies in Iran and collecting and analyzing the required data, we tried to test the accuracy of our hypotheses. Findings indicate that factors related to product dimensions and external influencing factors have a significant relationship with standardization and adjustment strategies and product labeling factors from product dimension factors and socio-cultural factors and legal-political factors from influential factors External are some of the factors that have led international decision makers to use the mitigation strategy of the research companies.