خلاصة:
با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و بازار رقابتی موجود در حوزهی بانکی ایران، شاهد آن هستیم که موضوع پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان، مورد توجه بانکها قرار گرفته است. یکی از مفاهیم کاربردی در ارائهی خدمات الکترونیک بانکی، بانکداری اینترنتی (IB) است. این پژوهش به بررسی تأثیر مفهوم ابعاد ریسک ادراکشدهی مشتریان بر نیت آنها در پذیرش IB پرداخته است. نتایج حاصلشده از بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ریسکهای زمانی، کارایی، امنیتی، مالی و حریم خصوصی، ریسکهای اصلی کاهشدهندهی نیت مشتریان برای پذیرش IB هستند و ریسک اجتماعی دارای تأثیر منفی بسیار جزیی میباشد. با توجه به نتایج، پیشنهادهای مدیریتی نیز در جهت کمک به بانکها برای کاهش تأثیر منفی این ریسکها در پذیرش IBتوسط مشتریان ارائه شده است.
With rapid growth of information technology and existing competitive market in banking affairs in Iran, banks are concerned about customers adopting electronic banking. Internet banking(IB) is an applied conception of internet banking services. The purpose of this research is to study the effects of dimensions of the perceived risk of customers based on their intentions on adoption of IB. Data were analyzed using Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis. Results show that the time, performance, security, financial and privacy risks reduce customers' intentions to adopt IB. The social risk also has a small negative effect on IB adoption. Practical implications are discussed for banks which seek to reduce the aforementioned risks in adoption of IB by customers.