خلاصة:
موفقیت ابتکارات مدیریت دانش به تسهیم دانش بستگی دارد. در این مطالعه تلاش میشود تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش، با مداخله فرهنگ سازمانی در وزارت راهو شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد. برای این هدف، سه نوع پرسشنامه بهم پیوسته برای ارزیابی سطح تسهیم دانش، فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین 285 نفر از کارکنان وزارتخانه مذکور توزیع شد که نهایتاً 265 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. مهمترینیافتههای این مطالعه آشکار نمود که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(به ترتیب: وجدان کاری، جوانمردی و آداب اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر تسهیم دانش دارند. همچنین وجود فرهنگ سازمانی به عنوان متغیر میانجی در این رابطه، این تاثیر را به بیش از سه و نیم برابر افزایش میدهد که نشان دهنده ی اهمیت بالای این متغیر در این رابطه است. با توجه به اینکه مشابه این مطالعه در ایران کاری انجام نشده است، این مقاله به دانش موجود در زمینه تسهیم دانش در تحقیقات گذشته کشور میافزاید، همچنین پیشنهادهایی را جهت بروز و توسعه رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی و متعاقباً ارتقاء سطح تسهیم دانش در این سازمانها ارائه میدهد.
The success of knowledge management initiatives depends on knowledge sharing. In this study, an attempt is made to
The effect of organizational citizenship behavior on knowledge sharing, with the intervention of organizational culture in the Ministry of Roads and Urban Development
Examined. For this purpose, three types of interconnected questionnaires to assess the level
Sharing knowledge, organizational culture and organizational citizenship behavior among 822 ministry staff
It was distributed and finally 862 questionnaires were analyzed. The most important findings of this study
Revealed that the dimensions of organizational citizenship behavior (respectively: work conscience, chivalry and social etiquette)
They have the greatest impact on knowledge sharing. Also the existence of organizational culture as a mediating variable in
This relationship increases this effect to more than three and a half times, which indicates the high importance
This variable is in this regard. Considering that no similar study has been done in Iran,
This article adds to the existing knowledge in the field of knowledge sharing in the past research of the country, also
Suggestions for the emergence and development of organizational citizenship behavior in government organizations and subsequently promotion
Provides the level of knowledge sharing in these organizations.
ملخص الجهاز:
اين تحقيق به چند دليل از مطالعات قبلي متفاوت است : اولاً؛ همانطور که تسهيم دانش از طريق ديدگاه مبادلات اجتماعي ارزيابي ميشود، سازه رفتار شهروندي سازماني نيز عميقاً ريشه در مبادلات اجتماعي دارد (١٩٩١ Moorman ;١٩٨٨,Organ).
بطور خاص تسهيم دانش فرايند مرکزي مديريت کردن دانش در نظر گرفته ميشود زيرا يک پيش نياز مهم براي نوآوري (٢٠٠٦ ,Sawhney &Verona,Prandelli, )، يادگيري سازماني(٢٠٠٦ ,Senge)) و ايجاد 111 ظرفيت ها و بهترين اقدامات ( von ;٢٠٠٠ ,Moreland &Argote, Ingram, Levine, ١٩٩٨ ,Krogh) ميباشد.
در حالي که تسهيم دانش منجر به ايجاد انگيزه اي براي کمک به ديگران ميشود - مثل اين مورد که يک کارمند پرسنل جديد را معرفي کند- نوع دوستي به عنوان يک رفتار ياري بخش که شامل کليه رفتارهاي اختياري براي کمک به يک فرد خاص در انجام يک وظيفه سازماني ميباشد، توصيف ميشود(١٩٨٨,Organ).
در حالي که وظيفه شناسي يک رفتار اختياري فراي حداقل ملزومات نقشي است که سازمان انتظار دارد(١٩٨٨,Organ)، تسهيم دانش ملموس نيز فراي ملزومات نقش رسمي توسعه مييابد و به آساني توسط کدها و رويه هاي سازماني تقويت نميشود (٢٠٠٣ ,Connelly and Kelloway).
همچنين رابطه بين فرهنگ سازماني و رفتار شهروندي سازماني و تسهيم دانش مثبت و معني دار است .
Organizational Citizenship Behavior and Impacts on Knowledge Sharing: An Empirical Study.
) Knowledge Management Conference (KMAC 2000), Birmingham ,Ivey Business Journal, Vol. 66 No. 4, pp.
Journal of Knowledge Management; 5(1): 76-85 Matzler, K.