خلاصة:
استفاده از شرکتهای زایشی دانشگاهی به عنوان حلقه واسط صنعت و دانشگاه و یک استراتژی عملی برای تجاریسازی تکنولوژیهای برتر در سالیان اخیر از جایگاه ویژهای در میان متخصصین و سیاستگذاران برخوردار شده است. در ایران نیز تصویب لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن به سازمانهای متولی نشاندهنده تمایل آشکار دولت برای فعال کردن کارآفرینی تکنولوژیک در دانشگاهها است. بدین جهت به منظور ایجاد شناختی دقیقتر از نحوه حضور و رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی در ایران، در این مقاله تلاش شده تا با تکیه بر روش نظریه بنیادین و مصاحبههای عمیق با بیست نفر از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره چهارده شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه تهران، مرکز رشد فناوریهای پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و همچنین پارک علم وفناوری دانشگاه تهران به مبنایی جهت تدوین مدل رشد این نوع شرکتها دست یافته شود. در نتیجه این تحقیق پس از شناسایی چهل مفهوم تحت عنوان مشکلات شرکتهای زایشی دانشگاهی در مسیر رشد، با تکیه بر روش گروههای کانونی به هفت چالش کلیدی در مسیر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی دست یافته شد که این چالشها مبنای تدوین مراحل مدل هفت مرحلهای رشد، بر مبنای رویکرد مشکلات غالب قرار گرفتهاند.
153 In recent years, using of university spin-offs as an interface between universities and industry for technology commercialization has gained special attention of strategists and policy makers. The law passed in support of university spin-offs through its bylaws clearly states the needs for enabling technological entrepreneurship in universities. Therefore, for deep understanding about the creation and growth of university spin-offs in Iran, in this paper, based on grounded theory and deep interview with toenty CEO’s and board of director’s members of fourthin firms in Sharif University incubator, Tehran University incubator and Tehran University science park, this study tried to find out some disciplines to create the growth model of firms. In conclusion, this study identified fourty factors as difficulties, and through the focus group method, seven problems were selected as main topics throughout the life cycle of university spin-offs in Iran. However, these problems explain seven challenges for the growth of university spin-offs in Iran. Thus, based on the dominant problem approach, these challenges were used as the basis for the development of proposed seven stages growth model.
ملخص الجهاز:
بدين سبب در اين مقاله به منظور ايجاد شناختي دقيق تر از ماهيت اين نوع شرکت ها و مشکلاتي که در مسير رشد و تکامل خود با آن ها روبرو هستند، تدوين يک مدل رشد مرحله اي با رويکرد مشکلات غالب ٣ براي شناسايي مشکلات و چالش هاي پيش روي اين نوع شرکت ها در فضاي کسب وکار ايران مد نظر قرار گرفته است .
مجموعه اي از اين مدل ها را مي توان در کارهاي انجام شده توسط کامرون و همکارانش ( ,Cameron, Kim ١٩٨٧ ,Whetten &)، هنکس و واتسون ( ,Chandler &Hanks, Watson, Jansen, ١٩٩٣)، ليواي و هاي (١٩٩٨ ,Hay &Levie )، مک ماهون (١٩٩٨ ,McMahon) و کوئين و کامرون (١٩٨٣ ,Cameron &Quinn ) مشاهده کرد.
با توجه به تمامي شرايطي که در اين مرحله کسب و کار شرکت ها را تحت تأثير قرار داده است ، شرکت هاي زايشي با تکيه بر دانش فني خود بر روي ايده محوري تمرکز مي کنند و ضمن اعمال برخي نوآوري ها در محصول و افزايش پيچيدگي محصولات ، به دنبال شناخت ظرفيت هاي جديد نهفته در محصول يا دارايي هاي تکنولوژيک خود نيز خواهند بود.
The five stages of small business growth.
Tightening the life-cycle construct: A taxonomic study of growth stage configurations in high-technology organizations.
Relation of Dominant Problems to Stages of Growth in Technology-Based New Ventures.
A stage-contingent model of design and growth for technology based new ventures.
A historical review of stages models of early corporate growth.