خلاصة:
گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایدههای خلاقانه در حوزه رشد و فناوری، اهمیت حمایت از سازمانهایی که به پشتیبانی از این ایدهها میپردازند را دوچندان میکند. مراکز رشد مجازی نسل جدیدی از مراکز رشد هستند که با حذف محدودیتهایی زمانی و مکانی که رایجترین محدودیتهای مراکز رشد فیزیکی هستند باعث تسریع در روند تجاریسازی سازمانهای خلاق و نوآور میشوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی خدمات قابلارائه در یک مرکز رشد مجازی در ایران انجام شده است. با مطالعه اکتشافی ادبیات تحقیق، 16 خدمت قابلارائه در یک مرکز رشد مجازی مورد شناسایی قرار گرفت. بررسی و سنجش میزان مقبولیت و میزان اهمیت خدمات استخراجشده به کمک 51 نفر از خبرگان حوزه کسبوکارهای اینترنتی این حوزه نشان میدهد که این خدمات از مقبولیت خوبی نزد مشتریان بالقوه برخوردارند و توجه به آنها میتواند رضایت مشتریان بالقوه را به دنبال داشته باشد. همچنین توجه به اولویتبندی خدمات شناسایی شده نیز، میتواند در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای آتی به هنگام ایجاد و موفقیت یک مرکز رشد مجازی در کشور موثر باشد.
Dissemination of the Internet and the emergence of innovative ideas in IT, demands increasing support from relevant organizations to promote new ideas. Virtual incubators centers are growth centers that eliminate spacial and temporal constraints that exist in physical growth centers. They facilitate commercialization trend of innovative organizations. This study aimed to identify and prioritize the services affordable by a virtual incubator growth center in Iran. By reviewing literature and exploratory interviews, we identified sixteen affordable services in a virtual growth center. Then the acceptability and importance of these services were examined by Fifty-one internet business experts who participated in assessing these services through binominal test. In order to prioritize the rank of services, Friedman test was performed. The result of the study indicates that providing the identified services could meet the demands of potential customers. In addition, the measurement of service priority can help decision makers for creating virtual centers in Iran.
ملخص الجهاز:
سير تکاملي شکل گيري مراکز رشد (ابراهيمي و همکاران ، ١٣٨٤) هستند، اما وجود ضعف هايي از قبيل وجود محدوديت هاي مکـاني ، محـدوديت هـاي زماني و بوروکراسي هاي حاکم در آن ها، رشد و تنوع زياد ايده هاي فناورانه در حـوزه کسـب وکارهـاي فنـاوري اطلاعـات و ارتباطـات و عـدم حمايـت از آن هـا بـه علـت محدوديت هاي منابع و فضاي فيزيکي تأمين شده ، عـدم دسترسـي سـريع و عادلانـه کارآفرينان به منابع از هر نقطه اي در سراسر کشور باعث شـده اسـت کـه در زمينـه راه اندازي ، و توسعه کسب وکارهاي نوپا موفقيت هاي مورد انتظار برآورده نشود و ايـن امر را مي توان اصلي ترين علل وقوع مسئله قلمداد نمود؛ که راه انـدازي انکوباتورهـاي مجازي بستر مناسبي جهت پوشش اين ضعف ها است .
دسترسي به سـرمايه ، جذب سرمايه گذاران و حاميان متعدد و پايدار، خصوصي سازي و مقـررات زدايـي در اين حـوزه ، فرهنـگ سـازي و تـرويج کـارآفريني ، آمـوزش ، بسترسـازي بـراي ايجـاد فرصت هاي شغلي ، پرورش فرهنگ ديجيتالي ، شبکه سـازي ، گسـترش مشـارکت هـا، عوامل قانوني در سطح ملي و بين المللي ، دسترسي بـه زيرسـاخت هـاي ارتبـاطي و تجارت الکترونيک مناسب ، وجود امنيت کافي در زيرساخت هـاي فنـاوري اطلاعـات (٢٠٠٦,Heaton) (دولتيابي و آقايي ، ١٣٨٦) از جمله عواملي هستند که توجه به آنها در برپايي مرکز رشد مجازي حائز اهميت مي باشد.
عمليات انکوباتوري : اين بخش از خدمات هسته اصلي خـدمات ارائـه شـده در هر انکوباتور را تشکيل مي دهند که شامل موارد زير است (شفيعا و اسدزمانه ، :(1384 خدمات آموزشي و مشاوره اي : بخش اعظم خدمات يک مرکز رشد مجـازي را خدمات آموزشي و مشاوره هاي آن تشکيل مي دهد و مهم تـرين کـاربرد ايـن خدمات بـراي تهيـه طـرح مـدل کسـب وکـار اسـت ( & Hausner, Hussla ٢٠٠٢,Thiemann).