خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین شاخصهای ششگانه مدیریت دانش و مقیاس وبومتریک است. برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شده است. پس از سنجش روایی و پایایی، بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده سهمیهای، پرسشنامه پژوهش بین 355 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک، و رازی توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شاخصهای ششگانه مدیریت دانش و مقیاس وبومتریک همبستگی مثبت وجود دارد.
The aim of this paper was to evaluate the relationship between six indexes of knowledge management and webometric Scale. The study population included all the members of department of selected-universities. Employing a classified random sampling, the data was collected through the distribution of a questionnaire among the 355 persons of the academic staffs of Tehran, Esfahan, Tarbyat Modares, Alzahra, Mazandaran, Guilan, Yazd, Araak and Razi universities. SPSS16.0 and LISREL8.5 were used for statistical analysis. The results of research showed that there were positive correlation between six indexes of knowledge management and webometric scale.
ملخص الجهاز:
از سوي ديگر، عدم توجه به دانش توليدشده در داخل و نبـود يـک رويکـرد تجـاري ، دانشگاه ها را به لحاظ مادي نيز متضرر نموده و سبب شده است که بسياري از اين دانش ها و آثارو تحقيقات علمي اساتيد توسط ناشران خصوصي منتشرو در قالـب منـابع اطلاعـاتي دوبـاره بـه خـود دانشگاه ها فروخته شود (حاضري وصراف زاده ١٣٨٥).
براي انجام اين پژوهش توصيفي ومقطعي و کاربردي از پرسشنامه اسـتفاده شـد کـه پـس از 962 سنجش روايي و پايايي بر اساس نمونه گيري تصـادفي طبقـه بنـدي شـده سـهميه اي بـين ٣٥٥ نفـراز اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي تهران ، اصفهان ، تربيت مدرس ، الزهـرا، مازنـدران ، گـيلان ، يـزد، اراک ، و رازي توزيع گرديد و تجزيه و تحليـل داده هـاي پـژوهش در دو سـطح آمـار توصـيفي و استنباطي صورت گرفت ٢.
گرچـه خاسـتگاه مـديريت دانـش ، حـوزه اقتصـاد و تجارت و با هدف افزايش سود بوده است ، به دنبال شناخته شدن نقش آن در موفقيت سـازمان هـاي تجاري و انتفاعي، ساير سازمان ها از جمله کتابخانه ها نيز از مديريت دانش براي رسيدن به اهـدافي متفــاوت ســود جســتند.
نتايج آزمون هاي مربوط به وجود همبستگي بين فرآيندهاي شش گانه مديريت دانش و مقياس وبومتريک (رجوع شود به تصویر صفحه) تحليل : با توجه به اينکه سطح معنيداري آماره محاسبه شده براي کليه رديف ها کمتر از ٠.
نتـايج پـژوهش نشـان داد که بين فرآيندهاي مديريت دانش در دانشگاه هاي منتخب با مقياس وبومتريک همبستگي مثبت وجود دارد.
org/content/publications/dissertations/criteria-measuring-knowledge- management -efforts-organizations (accessed 25 Sep. 2009).