خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس هزینه انجام پذیرفت. بدینمنظور از میان دانشآموزان دختر پایههای دهم و یازدهم مدارس دولتی شهر کاشان، 404 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس هزینه (فلاکه، 2015) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، سه عامل هزینهی تلاش و هیجان تکلیف، هزینه-ی تلاش بیرونی و فقدان گزینههای جایگزین مهم را برای مقیاس هزینه تائید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیرمقیاسهای آن بالای 9/0 است. نتایج تحلیل عاملی تائیدی مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابلقبولی با دادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تائید میکنند. یافتههای تحلیل عاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج آنها نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هزینهی ادراکشده در دانش-آموزان میباشد.
The purpose of this study was to investigate the factor structure, reliability and validity of the cost scale.To this aim, 404 students were selected by multi-stage cluster sampling method among the female students of the 10th and 11th grades of state schools in Kashan and responded to cost scales(Flake, 2015).The results of the exploratory factor analysis by the principal components method confirmed the three factors of the task emotional and effort cost, outside effort cost and loss of valued alternatives for the cost scale. To investigate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha was used and factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had acceptable internal consistency and The Cronbach's alpha coefficients in the sub-scales are above 0.9. The results of the confirmatory factor analysis confirm that the structure of the questionnaire has an acceptable fit with the data and all indicators of fitting goodness confirm the model. The findings of the factor analysis were almost similar to those of the original culture, and the reliability and validity coefficients were close to their results. Therefore, considering the desirable psychometric properties, this questionnaire is an appropriate tool for determining the perceived cost of students.
ملخص الجهاز:
ويژگي هاي روان سنجي مقياس هزينه ؛ مؤلفه اي از نظريۀ انتظار - ارزش * Psychometric Properties of the Cost Scale: A Component of Expected Value Theory مطهره فتاحي Motahhare Fattahi ** مسعود غلامعلي لواساني Masoud Gholamali Lavasani *** زهرا نقش Zahra Naghsh **** چکيده Abstract پژوهش حاضر با هدف بررسي ساختار عاملي ، پايايي و روايي مقياس هزينه ,The purpose of this study is to investigate the factor structure (CS)انجام گرفته است .
مقياس هزينه ، تحليل عاملي ، روان سنجي ، نظريۀ انتظار- ارزش Keywords: Cost Scale, Factor Analysis, Psychometric, Expected Value Theory.
در روان شناسي تربيتي ، مدل انتظار-ارزش اکلز و همکاران (١٩٨٣) يکي از مهم ترين چارچوب هايي است که براي بررسي انگيزش دانش آموزان و چگونگي ارتباط آن با انتخاب هاي تحصيلي ، رفتارهاي يادگيري و موفقيت به کار گرفته شده است .
مدل انتظار-ارزش (اکلز و همکاران ، ١٩٨٣) انگيزش را با توجه به سه سؤال گسترده طبقه بندي مي کند که هريک از آن ها نشان دهندة يک مؤلفه از مدل است : آيا مي توانم اين کار را انجام دهم ؟ آيا مي خواهم اين کار را انجام دهم ؟ و انجام اين کار چه هزينه اي براي من خواهد داشت ؟ بعد انتظارات ، باورهاي توانايي دانش آموزان درمورد عملکرد فعلي خود و همچنين باورهاي انتظار از عملکرد پيش بيني شدة آن ها را مي سنجد (داگلاس ، مزدورف ، هيکس ، سرفراز و برمل ، ٢٠٢٠).