خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آگاهی از میزان شکاف دیجیتالی بین نسلها (پسران و والدین) از نظر آشنایی، علاقه، و استفاده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. با توجه به گستردگی جامعه پژوهش، نمونهای هدفمند و غیرتصادفی از پسران و والدین شامل 102 دانشآموز پسر سال سوم راهنمایی تحصیلی و اول دبیرستان منطقه 10 آموزش و پرورش تهران و 102 نفر والدین آنها (پدر یا مادر) انتخاب شد و از نظر آشنایی، علاقه، و استفاده از فنّاوریهایی مانند اینترنت، پست الکترونیکی، گفتگوی الکترونیکی، تلفن همراه، بازیهای رایانهای و غیره مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین کل میزان آشنایی، علاقه، و استفاده والدین از فنّاوریها 04/2 و فرزندان 16/3 است. شکاف میان والدین و فرزندان از نظر آشنایی با فنّاوری اطلاعات 22/1-، از نظر علاقه به فنّاوری اطلاعات 24/1-، و از نظر استفاده از فنّاوری اطلاعات 88/0- است و بین میانگین آشنایی، علاقه، و استفاده از فنّاوری اطلاعات در بین فرزندان و والدین تفاوت معنیداری وجود دارد.
: The purpose of this study was to determine the digital gap between generations in terms of the familiarity, interest, and usage of information and communication technology. Research method was analytical survey and a questionnaire was used as a data collection tool. With regard to the broad research population, non-random purposive sampling of boys and parents, including 102 male students of third year secondary schools and first year high schools of region 10 in Tehran and their parents (102 father or mother) were selected and in terms of familiarity, interest, and usage of technologies such as Internet, email, chat, computer games, and mobile phone were studied. The results of research showed that the average amount of familiarity, interest, and usage of technologies in parents was 2/04 and 3/16 for children. The gap between parents and children, in terms of familiarity with IT was -1/22 while -1/24 in terms of interest
and -0/88 in terms of usage of IT. The research hypotheses tests showed that there were significant differences between the average familiarity, interest, and usage of information technology among children and parents.
ملخص الجهاز:
بررسي شکاف ديجيتالي بين نسل هاازنظر آشنايي، علاقه ،و استفاده از فنّ اوري هاي اطلاعات و ارتباطات نجلا حريري * دانشيار، گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد علوم و تحقيقات تهران نسترن زمانيراد ١ کارشناس مسئول آموزش سواد اطلاعاتي ، کتابخانه مرکزي دانشگاه تربيت مدرس دريافت : ١٣٩٠/٠٣/١٥ پذيرش :١٣٩٠/٠٦/١٥ پژوهش حاضر با هـدف آگـاهي از ميـزان شـکاف ديجيتـالي بـين نسل ها (پسران و والدين ) از نظر آشنايي، علاقه ، و استفاده از فّّناوري اطلاعـات و ارتباطات انجام شده است .
بـا توجـه بـه اهميـت مبحـث فّـاوري اطلاعـات و ارتباطات و شکاف ديجيتالي ميان نسل ها، در ايـن زمينـه ، برخـي پـژوهش هـا ماننـد پـژوهش دوران (١٣٨١) در مورد فضـاي سـايبري و نقـش آن در هويـت اجتمـاعي و پـژوهش جـوادي (١٣٨٣) در زمينه تأثير استفاده از اينترنت بر ارزش هاي خانواده انجام شده است ، اما بررسـي شـکاف ديجيتـالي بين نسل ها باوجود اهميت آن تاکنون در هيچ پـژوهش ديگـري مـورد توجـه نبـوده اسـت .
نتـايج پـژوهش هـاي ديگـران نيـز کـه بـه تـأثير عامـل سـن در ميـزان علاقه مندي و استفاده از امکانـات رايانـه اي اشـاره کـرده انـد ;٢٠٠٧ Ani, Uchendu, and Atseye) Soker 2005; Coulson 2000; White and Weatherall 2000; Flanagin and Metzger 2001; Chou (٢٠١١ and Shieh، مؤيد يافته هاي پژوهش حاضر است .
com/news/2010/jul/13/technology-use-by-parents-affects-interaction/ (accessed 1 May 2011).
Bridging the generation gap across the digital divide: teens teaching internet skills to senior citizens.