خلاصة:
مقاله حاضر ارائه نتایج یک طرح پژوهشی بوده که با هدف بررسی میزان آشنائی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران با فنّاوریهای وب 2 و کشف مشکلات و چالشهایی که مدرسان در استفاده از این فنّاوریها با آن روبرو هستند، انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تحت وب با هر دو نوع سؤالات باز و بسته بود. پرسشنامه به نشانی ایمیل 175 مدرس کتابداری و اطلاعرسانی ایران شاغل در دانشگاههای دولتی و آزاد و پیام نور ارسال شد. نتایج نشان داد که مدرسان پاسخدهنده با برخی فنّاوریهای وب 2 از قبیل وبلاگ، ویکی3، یوتیوب4 و فیسبوک5 بهخوبی آشنا بودند، اما آشنایی آنها با برخی دیگر از این فنّاوریها نظیر آر.اس.اس6، توییتر7، فلیکر8، دلیشس9، و پادکست10 محدود بود. پاسخدهندگان از فنّاوریهایی مانند وبلاگ، گروههای مباحثه، چت، ابزارهای اشتراک فایل، ویکی، پیامک، ابزارهای اشتراک ویدئو، و فروم برای اهداف آموزشی و پژوهشی استفاده میکردند. از نظر آنها فیلترینگ اینترنت بزرگترین مانع استفاده از این فنّاوریها بود. عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و فقدان آموزش از دیگر موانع بیانشده توسط پاسخدهندگان بود. نویسندگان پیشنهاد کردند که برای بهرهمند شدن از مزایای وب 2، مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فنّاوریهای وب دویی مشابهی که فیلتر نشدهاند در آموزش و پژوهش استفاده نمایند.
The present paper discussed results of a study which aimed to explore the knowledge and use of Web 2.0 technologies by LIS academics in Iran and to explore the challenges they faced for using these technologies. The research method was explorative and empirical. Data was collected through a web-based survey questionnaire containing both open and close ended questions. The results showed that LIS academics in Iran had good level of familiarity with some Web 2.0 tools such as blog, wiki, YouTube and Facebook. However, their familiarity with some other Web 2.0 tools such as RSS, feeds, Twitter, Flickr, Delicious and podcast was limited. Blog, discussion groups, chat tools, file sharing tools, Wikis, SMS, video sharing tools and forum were used respectively by LIS academics in their teaching. Internet filtering was identified as the most inhibiting barrier to the use of Web 2.0 tools. Lack of access to high speed internet and lack of training were pointed as the other identified barriers. Authors suggested that to reap the benefits of Web 2.0, LIS academics needed to find alternative non filtered Web 2.0 tools to employ in their teaching and research.
ملخص الجهاز:
بـا بـه کـارگيري ايـن فّاوري ها، دانشجويان مي توانند برنامه هاي آموزشي خود راآنگونه که نياز دارنـد تنظـيم نماينـد و به اين ترتيب آموزش ، بيشتر استفاده کننده محـور مـي شـود و بـه نيازهـاي اسـتفاده کننـدگان بيشـتر پاسخگو خواهد بـود (٢٠٠٨ Virkus).
پرسش هاي اساسي پژوهش عبارت اند از: مدرسان کتابداري واطلاع رساني ايران ميزان آگاهي و آشـنايي خـود را بـا فّـاوري هـاي وب ٢درچه وضعيتي مي بينند؟ مدرسان کتابداري و اطلاع رساني ايران چگونه و به چه روش هايي ازفّـاوري هـاي وب ٢ براي مقاصد آموزشي و پژوهشي سود مي جويند؟ موانع استفاده از اين فّاوري ها از نظر مدرسان کتابداري واطلاع رساني ايران چيست ؟ ٣-٣.
استفاده مدرسان کتابداري و اطلاع رساني ازفّاوري هاي وب ٢ دومـين سـؤال پرسشـنامه بـه اسـتفاده پاسـخ دهنـدگان از فّـاوري هـاي وب ٢بـراي اهـداف آموزشــي و پژوهشــي اختصــاص داشــت .
پاسخ دهندگان بـه ايـن سـؤال طيـف مختلفي از روش هاي استفاده از اين فّاوري ها را براي اهداف مختلف آموزشـي و پژوهشـي بيـان نمودند.
٦. بحث نتايج پژوهش نشان مي دهد که مدرسان کتابداري واطلاع رساني پاسخ دهنـده بـه پرسشـنامه سطح آشنايي خوبي با برخي فّـاوري هـاي وب ٢ مثـل وبـلاگ ، ويکـي، يوتيـوب ، وفـيس بـوک دارند، اما آشنائي آنها با فّاوري هاي ديگري مانند توييترو فليکر محدود است .
0: Library/information education for a Web 2.
In The 19th International Conference of the Society for Information Technology & Teacher Education,Las Vegas, USA, [s.
Journal of Education for Library and Information Science 50 (3): 152-162.