خلاصة:
این نوشتار به بازتعریف معرفتشناختی دو مفهوم کلیدی اطلاعات و دانش با تأکید بر جنبههای بافتی آنها پرداخته و در آن، اینکه بافت در چه مرحلهای از چرخه داده تا دانش بهصورت ضمنی و یا صریح ورود پیدا میکند، ضرورت توجه به نقش بافت در این واکاویها با توجه به متون علمی حوزه چگونه است و اهمیت بافت و نقش آن در معرفتشناسی اطلاعات و دانش چیست، بررسی شده است. همچنین، دیدگاه پژوهشگران مختلف از بافت نسبت به تعریف اطلاعات و دانش در حوزههای مختلف علمی بهویژه در علم اطلاعات و دانششناسی از جنبههای مختلف مورد اشاره قرار گرفته است. مرور این دیدگاهها و نظریات نشان داد که مسئله بافت، چه بهصورت ضمنی و چه آشکار، هنگام ورود به مباحث معرفتی و ادراکی اطلاعات و دانش حائز اهمیت است و نمیتوان نقش عوامل و متغیرهای بافتی را در این زمینه نادیده انگاشت. شناخت اطلاعات و شناخت دانش با چنین نگاهی مورد بحث قرار گرفته است. سؤال اساسی این است که آیا مفاهیم اطلاعات و دانش در بافتهای گوناگون، معانی متفاوتی دارند؟ و نقش بافت در شناخت اطلاعات و دانش چیست؟ با نگاهی کلاسیک به چرخه داده تا دانش، از مرحله داده به بعد، شناخت و تعریف اطلاعات و دانش با درنظرگرفتن بافت موجودشان، تابع رویکردی تفسیری است و خود را از تعاریف کمّی و مکانیکی رها میسازند. ورود بافت به عرصه تعریف اطلاعات و دانش انگارهای را در ذهن متبادر میسازد که این دو مفهوم در بافتهای گوناگون، معانی متفاوتی را حمل میکنند و بافت بهعنوان پدیدهای سیال و آبگونه خود را در ظرف تعریف این اصطلاحات ریخته و معنا را (هنگام تبدیل داده به اطلاعات) و تصمیمگیری را (هنگام تبدیل اطلاعات به دانش) سیراب میسازد.
This paper redefines the epistemological aspects of information and knowledge with emphasis on the role of context on these two concepts. Whether the context has an explicit or implicit impact, its role in the lifecycle of data and knowledge in the scientific literature has been discussed. Different views of researchers from different scientific areas especially in knowledge and information science has been reviewed. Also the different meanings of information and knowledge in various contexts and the role of context in understanding knowledge have been discussed. The paper has taken analytical review as its methodological approach. In this regards, the philosophical views have been taken into account. Findings indicate that the context has an important role on both the definition and understanding of information and knowledge and that these concepts have different meanings in different contexts.
ملخص الجهاز:
اين نوشتار به بازتعريف معرفت شناختي دو مفهـوم کليـدي اطلاعـات و دانش با تأکيد بر جنبه هاي بـافتي آن هـا پرداختـه و در آن ، اينکـه بافـت در چـه مرحله اي از چرخۀ داده تا دانش به صورت ضمني و يا صريح ورود پيدا مي کند، ضرورت توجه به نقش بافت در اين واکاوي ها با توجـه بـه متـون علمـي حـوزه چگونه است و اهميت بافت و نقـش آن در معرفـت شناسـي اطلاعـات و دانـش چيست ، بررسي شـده اسـت .
سـؤال اساسـي ايـن اسـت کـه آيـا مفـاهيم اطلاعـات و دانـش در بافت هاي گوناگون ، معاني متفاوتي دارند؟ و نقش بافت در شناخت اطلاعات و دانش چيست ؟ با نگاهي کلاسيک بـه چرخـۀ داده تـا دانـش ، از مرحلـۀ داده بـه بعد، شناخت و تعريف اطلاعات و دانش با درنظرگرفتن بافت موجودشان ، تـابع رويکردي تفسيري است و خود را از تعاريف کمّي و مکانيکي رها مـي سـازند.
اين در حالي است که دانش ، اطلاعاتي است که در ذهـن انسـان بـه منظـور اسـتفادة هدفمندانــه (يعنــي در بــافتي مشــخص ) ارزيــابي شــده و ســازمان يافتــه اســت ( International ٢٤٤ ,٢٠٠٣ Encyclopedia of Information and Library Science).
٣. شناخت دانش در بافت اولين مسئلۀ اساسي که در مـورد دانـش بـا آن مـواجهيم ، تعريـف معرفـت يـا شـناخت اسـت زاگزبسکي ١ ١٣٩٢) و اين چيزي است که در علم تحت عنوان نظريۀ شناخت ٢ و در فلسـفۀ علـم بـه معرفت شناسي ٣ از آن ياد مي شود.
com/2013/01/18/context-the-difference-between-information-and-knowledge/ (accessed Sep. 09, 2015) Kakabadse, N.