خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی دیدگاه اعضای هیأت علمی و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و علوم وابسته به فناوری اطلاعات دانشگاههای اصفهان در مورد متغیرهایی درباره معماری اطلاعات است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش، که بر اساس سرشماری انجام گردید، کلیه اعضای هیأت علمی و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و علوم وابسته به فناوری اطلاعات دانشگاههای منتخب اصفهان که در سال 1394 مشغول به کار بودهاند، میباشد که جمعیت آنها بالغ بر 110 نفر بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجهای طیف لیکرت استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که دیدگاه اعضای هیأت علمی و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و علوم وابسته به فناوری اطلاعات دانشگاههای منتخب اصفهان در بیشتر موارد در متغیرهای مورد نظر پژوهش درباره معماری اطلاعات متفاوت است. تنها در ارتباط با تأثیر در بهینه سازی سرمایهگذاری سازمانی در فناوری اطلاعات نمیتوان گفت که دیدگاه آنان متفاوت است. در نهایت نتیجه پژوهش نشان میدهد که معماری اطلاعات از دو رویکرد معماری اطلاعات سازمانی و معماری اطلاعات تجربه کاربر، مد نظر اعضا هیأت علمی و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و علوم وابسته به فناوری اطلاعات است. و بهترین پیشنهاد برای سازماندهی اطلاعات، با توجه به معماری اطلاعات، ایجاد سیاهه وارسی از سطح زیر ساخت تا سطح رابط کاربری میباشد.
The purpose of this study was identify view point of faculty members and professionals of knowledge and information area and related sciences towards information technology in selected Isfahan universities about variables in Information Architecture and providing solution for organizing. This study was survey and questionnaires were used for data collection. The population of this study included all faculty members and professionals of knowledge and information science and related science to information technology of Isfahan universities who have been working in 1394.They were 110 persons. For data collection the questionnaire in the five point Likert Scales was used. According to research results, in most cases their points of view about information architecture are different. Only in relation with the impact on corporate investment in information technology cannot say that their points of view are different. The result showed that view point of faculty members and professionals of knowledge and information science and related science to information technology of Isfahan universities is concerned in two approaches, Enterprise Information Architecture and user experience Information Architecture. According to Information Architecture the best suggestion to organize information is to create checklist from infrastructure level to the user interface level.
ملخص الجهاز:
يافته هــاي پژوهــش نشــان داد کــه ديــدگاه اعضــاي هيئت علمــي و متخصصــان علــم اطلاعــات و دانش شناســي و علــوم وابســته بــه فنّــاوري اطلاعــات دانشــگاه هاي منتخــب اصفهــان دربــارة معمــاري اطلاعــات متفــاوت اســت .
در نهايـت ، نتيجـۀ پژوهـش نشـان داد کـه دو رويکـرد دربـاره معمـاري اطلاعـات مـد نظــر اعضــاي هيئت علمــي و متخصصــان علــم اطلاعــات و دانش شناســي و علــوم وابســته بــه فنّــاوري اطلاعــات مي باشــد کــه ايــن دو رويکــرد شــامل معمــاري اطلاعــات ســازماني و معمــاري اطلاعــات تجربــۀ کاربــر يــا همــان معمــاري اطلاعــات وب ســايت اســت و بهتريــن پيشــنهاد بــراي ســازماندهي اطلاعـات بـا توجـه بـه معمـاري اطلاعـات ، ايجـاد سـياهۀ وارسـي از سـطح زيرسـاخت تـا سـطح رابـط کاربــري اســت .
بـا توجـه بـه مـوارد فـوق ، پرسشـي کـه مطـرح مي شـود ايـن اسـت کــه ديــدگاه اعضــاي هيئت علمــي و متخصصــان علــم اطلاعــات و دانش شناســي و علــوم وابســته بـه فنّـاوري اطلاعـات در داخـل کشـور (بـراي نمونـه در دانشـگاه هاي منتخـب اصفهـان ) دربـارة متغيرهـاي مـد نظـر ايـن پژوهـش در معمـاري اطلاعـات چگونـه اسـت و راه کار بـراي سـازماندهي اطلاعـات بـر اسـاس آن چـه مي باشـد؟ انتظـار مـي رود يافته هـاي ايـن پژوهـش اطلاعاتـي دربـارة توسـعه و ايجـاد معمـاري مطلـوب اطلاعـات بـراي طراحـان وب سـايت ها و نظام هـاي اطلاعاتـي و نيــز راه کاري بــراي ســازماندهي اطلاعــات در وب ســايت ها و نظام هــاي اطلاعاتــي در دانشــگاه ها و ســازمان ها ارائــه نمايــد.
در ايـن بخـش توسـعۀ چارچـوب معمـاري اطلاعـات بـراي آينـده از ديـدگاه اعضـاي هيئت علمــي و متخصصــان علــم اطلاعــات و دانش شناســي و علــوم وابســته بــه فنّــاوري اطلاعــات دانشــگاه هاي اصفهــان مــورد بررســي قــرار گرفتــه اســت .