خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان خراسان شمالی تشکیل می دادند که شمار آنها به 185 نفر میرسید. نمونه آماری با بهرهگیری از فرمول نمونه گیری کوکران از جامعه محدود 124 نفر برآورد شده که 130 پرسشنامه با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای در میان جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از استراتژی پیمایش بهره گرفته شد و پرسشنامه ای که مبتنی بر پرسشنامههای استاندارد بازاریابی درونی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تدوین و دراختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. نتایج نشان داد، بازاریابی درونی برتعهدسازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش وجوانان استان خراسان شمالی تأثیرگذار بوده و رضایت شغلی می تواند تعدیل گر رابطه میان بازاریابی درونی و تمایل به ترک خدمت کارکنان باشد. همچنین مؤلفههای بازاریابی درونی نیز بر مولفه های یادشده اثرگذار بوده و از میان این مؤلفهها «بالندگی منابع انسانی» بیشترین و «چشمانداز» کمترین تأثیر را داشته است. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت، مدیران ورزش و جوانان استان خراسان شمالی می توانند با ارائه رویکردی سیستماتیک به آموزش و داشتن برنامههای مدون آموزشی و استقرارنظام جامع ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی زمینه ساز بهبود نگرشهای شغلی کارکنان دراین سازمان شوند.
Objective: The purpose of this work was to analyze the moderating roles of organizational commitment
and job satisfaction in impact of internal marketing on the turn-over intentions of the employees in
Sports and Youth organizations in the North Khorasan Province.
Methodology: The methods used in this research work were descriptive-correlational and applied
research. The statistical population consisted of 185 employees in the Sport and Youth organizations in
the North Khorasan Province. Base on the Cochran sampling formula WAS, 124 and 130 questionnaires
were distributed among the population. The supportive factor analysis was used to examine the validity
of the distributed questionnaire, and the structural equation modeling using the LISREL software was
utilized. Having categorized the indicators by the factor analysis, the structural relationships of the
model were tested through structural equation modeling.
Results: The findings showed the internal marketing effect on the employees' attitudes in Sport and
Youth organizations in the North Khorasan Province, and job satisfaction could facilitate the relation
between internal marketing and turn-over intention. The results also showed the effect ofinternal
marketing elements on the employees' attitudes but "human resource development" had the lowest effect
on the employees' attitudes.
Conclusion: The results of this work indicate that job satisfaction moderates the relationship between
internal marketing and turn-over intention. However, organizational commitment does not moderate the
relationship between these two variables in the Sport and Youth departments in the North Khorasan
Province. Finally, the Sport and Youth organization management can develop employees' saticfaction
using a systematic approach, a training program, and a competency-based performance appraisal system.
ملخص الجهاز:
shm نه صن يشاهود نشريه مديريت منابع انساني در ورزش اعت د نقش تعديلي تعهد سازماني و رضايت شغلي در تأثير بازاريابي دروني بر تمايل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالي *2 زهرا نيکخواه فرخاني ١ و محمد ريحاني ١.
استاديار مديريت ورزشي دانشگاه بجنورد تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٥/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٠٧ چکيده هدف : هدف از پژوهش حاضر، بررسي نقش تعديلي تعهد سازماني و رضايت شغلي در تأثير بازاريابي دروني بر تمايل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالي بود.
Jehanzeb 154 حاضر درصدد است تا نقش تعديلي تعهد سازماني و رضايت شغلي در تأثير بازاريابي دروني بر تمايل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالي را مورد بررسي قرار دهد.
1929 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Moderating Roles of Organizational Commitment and Job Satisfaction in Impact of Internal Marketing on Turn-Over Intentions of Employees of Sport and Youth Organizations in North Khorasan Province 2 Zahra Nikkhah Farkhani1 and Mohammad Reihani 1.
Received: 18 August 2019 Accepted: 28 December 2019 Abstract Objective: The purpose of this work was to analyze the moderating roles of organizational commitment and job satisfaction in impact of internal marketing on the turn-over intentions of the employees in Sports and Youth organizations in the North Khorasan Province.
Moderating Roles of Organizational Commitment and Job Satisfaction in Impact of Internal Marketing on Turn-Over Intentions of Employees of Sport and Youth Organizations in North Khorasan Province.