خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش رهبری توزیعشده بر تسهیم دانش با نقش میانجی قرارداد روانشناختی بین همۀ دبیران دورۀ دوم متوسطۀ شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر تهران به تعداد 355 مدرسه و 10656 معلم بوده است که از بین آنها 370 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری توزیعشده ایلمور، قرارداد روانشناختی رابینسون و روسو و پرسشنامۀ محققساختۀ تسهیم دانش با روایی و پایایی مناسب استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری توزیعشده بهصورتمستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطهای قرارداد روانشناختی بر تسهیم دانش اثرگذار است. همچنین قرارداد روانشناختی نیز بر تسهیم دانش، تأثیر قابلتوجهی دارد.
This study aimed to investigate the relationship between distributing leadership and knowledge sharing with the mediating role of psychological contract among all of Tehran high school teachers in the second class. The research method is an applied one according to the research purpose and descriptive correlation according to data gathering method. Statistical population of the study consists of all public high schools of Tehran (n=355) and all high school teachers (n=10656). 370 teachers were selected as sample by utilizing cluster random sampling. For data collection, distributing leadership questionnaire by Elmore, psychological contract questionnaire by Robinson and Rousseau, and knowledge sharing questionnaire (Researcher-Made), with confirmed validity and reliability were used. In order to analyze the data, descriptive statistics and the structural equation modeling by SPSS and Lisrel software were used. The results suggest that distributing leadership has a direct and indirect effect on knowledge sharing with the mediating role of psychological contract. The psychological contract also has a significant effect on knowledge sharing.
ملخص الجهاز:
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي رهبري توزيع شده ايلمور، قرارداد روان شناختي رابينسون و روسو و پرسشنامة محقق ساختة تسهيم دانش با روايي و پايايي مناسب استفاده شد.
اگرچه در چند سال اخير در مورد مفهوم تسهيم دانش و رهبري توزيعي پژوهش هاي صـورت گرفته است ، ولي پژوهشي که به طورمستقيم به بررسي نقش قـرارداد روان شـناختي در ارتبـاط بـين رهبري توزيعي و تسهيم دانش پرداخته باشد، در ايران و به ويژه در مورد سـازمان هـاي آموزشـي و جامعه آماري معلمان در دسترس نيست ، به هرحـال تـأملي بـر نتـايج پـژوهش هـاي صـورت گرفتـه ، مي تواند مؤيد اين مطلب باشد که رابطه اي بـين رهبـري تـوزيعي ، قـرارداد روان شـناختي و تسـهيم دانش وجود دارد.
يافته هاي پژوهش ايسلم و همکاران ۶(۲۰۱۳) نشان داد که بين نگرش مربيان نسبت به تسـهيم دانش و تمايل براي انجام رفتارهاي تسهيم دانش ارتباط مثبت و معني داري وجود دارد.
Wu & Chen ۵۷ فرضيه هاي پژوهش H١: بين سبک رهبري توزيعي و تسهيم دانش ، رابطة معني داري وجود دارد.
در ايـن پـژوهش متغير رهبري توزيع شده ، سازه برون زا و متغيرهاي تسهيم دانش و قرارداد روان شناختي نيز سازه هاي درون زاي مدل مي باشند.
۶۵ نتايج بررسي فرضية اول پژوهش نشان داد که بين سبک رهبري توزيعي و تسهيم دانش ، رابطه معني داري وجود دارد.
همچنين نتايج بررسي فرضية سوم پژوهش نشـان داد کـه بـين قـرارداد روان شـناختي و تسـهيم دانش ، رابطة معني داري وجود دارد.
Distributed properties: a new architecture for leadership, Educational Management and Administration.
The role of leadership styles in knowledge management processes.