خلاصة:
ارائه نظریه امکانگرایی در برابر هدفگرایی توسط سارازواتی آغاز تحولاتی بنیادین در زمینه درک منطق تصمیمگیری کارآفرینان است. این نظریه با ارائه پنج اصل نشان میدهد که کارآفرینان متفاوت از مدیران کلاسیک و بهخصوص مدیران شرکتهای بزرگ تصمیمگیری میکنند. این مقاله رویکردی کیفی دارد و دادهها از طریق مصاحبه با کارآفرینان ایرانی که شرکتهای کارآفرینانه موفقی را در صنایع مختلف تأسیس کردهاند، جمعآوری شدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از روش نگاشت علّی انجام شده و نشان میدهد که کارآفرینان ایرانی از این منطق و تفکر تصمیمگیری تبعیت میکنند. تحلیل نگاشتهای علّی و استخراج مفاهیم مرکزی نشان میدهد که کارآفرینان ایرانی اصول ضرر قابلتحمل، شراکت، پیشبینی بهجای کنترل و نیز استفاده از پیشامدهای خوب و بد را در تصمیمگیریهای خود بهخوبی بهکار میگیرند. نتایج این تحقیق نشان داد که عموم کارآفرینان ایرانی با تکیه بر امکانات موجود، شرکتهای کارآفرینانه را بنا نهاده و بهمرور به سمت هدفگرایی در تصمیمات، پیش میروند. این منطق، درنهایت منجر به شکلگیری پارادایم خلق تدریجی یا یکباره شرکتهای کارآفرینانه با توجه به منابع در دسترس خواهد شد.
Effectuation theory by Sarasvathy has helped scholars and practitioners to better understand the logic and process of entrepreneurs’ decision making. Five main principles of this theory show that entrepreneurs are thinking in different way in comparison with traditional managers especially who manage large companies. This paper has a qualitative approach and data gathered through semi-structured interviews with some entrepreneurs from different industries in Iran. The cases are successful entrepreneurial companies. Analysis by causal mapping method demonstrates that Iranian entrepreneurs make decisions in accordance with effectuation principles. They use their available means, affordable loss instead of expected return, partnership, contingencies and prediction instead of control. More analysis show that entrepreneurs make decisions effectually in the beginning stage of the firm but after a while, they shift to causation manner. Finally effectuation logic may cause to gradual or sudden creation of the firm based on available resources.
ملخص الجهاز:
239 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ ٦- نتايج تحقيق ٦-١- امکانگرايي منطق غالب تصميم گيري کارآفرينان نتايج حاصل از تحليل هاي مفاهيم مرکزي و نيز تحليل خوشه اي نگاشـت هـاي ادراکـي (به عنوانمثال، شکل شماره ٢ و ٣) نشان مـيدهـد کـه تصـمي گيـري در شـرکت هـاي کارآفرينانه موردبررسي، بـر مبنـاي امکـا گرايـي بـوده اسـت (جـدو ٤).
جدول ٥ ويژگيهاي شخصيتي کارآفرينان کد ويژگيهاي شخصيتي کارآفرين شرکت ١ پشتکار، داشتن چشم انداز، صبر و شکيبايي، مسئوليت پذيري، ويژگيهاي رهبري کارآفرين شرکت ٢ داشتن چشم انداز، پشتکار کارآفرين شرکت ٣ نوآوري، صبر و شکيبايي، داشتن چشم انداز، فرصت يابي کارآفرين شرکت ٤ توانايي ارتباطگيري، داشتن چشم انداز، فرصت يابي کارآفرين شرکت ٥ پشتکار، نوآوري کارآفرين شرکت ٦ پشتکار، توانايي ارتباطگيري، يادگيري، فرصت طلبي کارآفرين شرکت ٧ داشتن چشم انداز، پشتکار کارآفرين شرکت ٨ توانايي ارتباطگيري، پشتکار، داشتن چشم انداز، نوآوري کارآفرين شرکت ٩ توانايي ارتباطگيري، پشتکار کارآفرين شرکت ١٠ نوآوري، مسئوليت پذيري، فرصت يابي چه ميدانم ؟ بررسي جمعيت شناختي شرکت کنندکان در تحقيق (جـدول ٦) و نيـز تحليـل مفـاهيم مرکزي نگاشت هاي ادراکي نشان ميدهد که به جـز يـک مـورد، سـاير کارآفرينـان در 243 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ زمينه اي که هم اکنون مشغول به کار هستند يا تحصيلات مرتبط يـا تجربـه مـرتبط بـه آن را دارند.
بنابراين ميتوان اين گونه استنباط نمود کـه کارآفرينـان از شـراکت 245 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ براي کمتر کردن ريسک کسب وکار خود استفاده ميکنند.
, Decision making for business model development: a process study of effectuation and causation in new technology based ventures.