خلاصة:
افزایش جمعیت سالمندان سبب شده است پژوهشگران و متخصصان رفته رفته بر اهمیت توجه به سلامت سـالمندان صـحه گذاشـته و فراهم آوردن امکانات لازم و ارائه خدمات ویـژه در ایـن زمینـه را توصیه کنند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان شهر خرمآباد انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر خرمآباد در سال 1396 تشکیل میدادند که نمونه پژوهش بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) گمارش شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه بهبود کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. پس از اجرای مداخله از شرکتکنندگان دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیشآزمون در هر دو متغیر، در پسآزمون تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه به دست آمد (0/001>p). در نتیجه آموزش ذهن آگاهی منجر به افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شد. یافتههای این پژوهش ضرورت کاربرد برنامههای آموزش ذهنآگاهی در راستای بهبود کیفیت زندگی و افزایش شادکامی سالمندان را خاطر نشان میسازد، بنابراین پیشنهاد میشود در ارائه خدمات روانشناختی به سالمندان از آموزشهای ذهنآگاهی استفاده گردد.
The growth of the elderly papulation has gradually caused researchers and experts to confirm the importance of taking into consideration the elderly’s health and to recommend the provision of necessary facilities and the presentation of special services. Thus, the aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness training on increasing happiness and improving the quality of life in the elderly in Khorramabad, Iran. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest with control group design. The statistical population consisted of all the elderly in nursing homes located in Khorramabad in 2017, among whom the statistical sample were selected based on inclusion criteria and assigned randomly into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Used to measure the variables were the Oxford Happiness and the World Health Organization Quality of Life Questionnaires. Data were analyzed using multivariate covariance analysis. It was post-test phase conducted after the intervention was presented. Results indicated that after the effect of pre-test on the variables was controlled, it was seen that there is a significant difference between the experimental and control groups in the post-test phase (P<0.001). Hence, the mindfulness training resulted in the increase of happiness and the improvement of quality of life in the experimental group in comparison with the control group. The results reveal the necessity of utilizing mindfulness training plan to improve the quality of life and to enhance the happiness in the elderly. Therefore, mindfulness training is suggested to be applied in psychological services delivered for the elderly.