خلاصة:
به دلیل روند رو به رشد جمعیت سالمندان بهبود ویژگیهای روانشناختی آنها از جمله افسردگی، اضطراب و توجه انتخابی ضروری است. در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند شهر اردبیل بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 سالمند با میانگین سنی 67 سال (انحراف معیار= 59/5) به روش در دسترس و داوطلبانه از بین سالمندان شهر اردبیل بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار مطالعه عبارت از پرسشنامههای افسردگی بک، اضطراب بک و آزمون استروپ بود. تمرین ایروبیک با موسیقی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه متغیر گروه آزمایش شامل توجه انتخابی (0/001>p)، افسردگی (0/02=P) و اضطراب (0/05>P) در پسآزمون نسبت به پیشآزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (0/05>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به صورت کلی میتواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب موثر است.
Due to the ever growing population of the elderly, improving their psychological characteristics such as depression, anxiety and selective attention seems to be necessary. Hence, this study aimed to investigate the effectiveness of eight-week aerobic rhythmic exercise along with music on depression, anxiety and selective attention in the elderly men in Ardebil, Iran. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group design. Selected through convenience and voluntary sampling methods were Twenty eight participants with an average age of 67 (SD=5.59) who were assigned randomly into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Study tools included Beck's Depression, Beck's anxiety and Strop’s selective attention questionnaires. It was experimental group for whom Aerobic training along with music were presented in eight one-hour sessions, 3 sessions a week. Data were analyzed through SPSS-22 using Covariance Analyze. Results indicated that all three variables including selective attention (P0.05). According to the findings, it can be concluded that Aerobic is expected to improve selective attention through creating harmony and combining movements and performance. Besides, the combination of Aerobic and music seems to be effective on decreasing depression and anxiety.