خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسايي ويژگي هاي دوره تحوّلي ظهور بزرگسالي (18 تا 29 سال) در دانشجويان ايراني با توجه به عامل جنسيت است. بر اين اساس، با استفاده از نمونه گيري ملاکي، 15 نفر (8 پسر و 7 دختر با ميانگين سني 23/26) از دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه ساکن شهر تهران که در سال تحصيلي 1395-96 در بازه سني 18 تا 29 سالگي قرار داشتند انتخاب شده و به صورت انفرادي و با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحليل کيفي داده ها با استفاده از روش پديدارشناسي و راهبرد هفت مرحله اي کُلايزي، به شناسايي هفت ويژگي شامل شکل گيري عامليت، هويت يابي، احساس سردرگمي، خوش بيني نسبت به آينده، ادراک وضعيت بينابيني، بي ثباتي و احساس نياز به صميميت انجاميد. همچنين نتايج پژوهش نشان داد که در برخي زير مقوله هاي مرتبط با شکل گيري عامليت، احساس سردرگمي، بي ثباتي و احساس نياز به صميميت تفاوتهايي ميان دو جنس قابل مشاهده است. نتايج اين پژوهش بر لزوم بازنگري در شناخت از دورة سني جواني در فرهنگ ايراني تأکيد مي کند و رهيافت هايي را در اين باره ارائه مي دهد.
The purpose of this study was to identify the features of emerging adulthood developmental stage (from 18 to 29 years old) in Iranian university students and investigate the role of gender in perception of these features. By employing criterion sampling, 15 persons (M=23.26, 8 males and 7 females) were selected from 18-29-year-old university students/graduates who were living in Tehran in 2017. All participants were subjected to a semi-structured interview. Analyzing the data by employing the phenomenological method and Colaizzi’s seven-step strategy indicated seven features, including Agency formation, Identity formation, Confusion, Optimism, Feeling in-between, Instability, and the need for intimacy. Results also showed that there were some differences between males and females in Agency formation, Confusion, Instability, and the need for intimacy. The results of this study emphasize the need to review the knowledge of the young age period in Iranian culture and provides hints in this regard.
ملخص الجهاز:
مجله روانشناسي ٩٧/ سال بيست و پنجم ، شماره ١/ بهار ١٤٠٠ Journal of Psychology, 2021, 25 (Spring) 3-31 بررسي کيفي ويژگي هاي دوره تحولي ظهور بزرگسالي در دانشجويان ايراني : فرهنگ و جنسيت o The Features of Emerging Adulthood Developmental Stage in Iranian University Students: Culture and Gender o محمدعلي نقي زاده * دکتر نرجس لاري * دکتر الهه حجازي * دکتر کيوان صالحي * چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي ويژگي هاي دوره تحوّلي ظهور بزرگسالي (١٨ تا ٢٩ سال ) در دانشجويان ايراني با توجه به عامل جنسيت است .
با گذشت زمان و به وجود آمدن تغييرات اجتماعي گسترده در حوزه آموزش عالي و اشتغال ، سن ازدواج و فرزند آوري و روابط جنسي که عمدتا تجربه نوجواني و جواني را تحت تأثير قرار داده اند، آرنت (٢٠٠٠) براي اولين بار ادعا کرد نوجواني طولاني مدتي که اريکسون از آن نام برده بود، خود در حال تبديل شدن به يک دوره تحولي مستقل با ويژگي هايي منحصر به فرد است که برخي از ويژگي هاي اشاره شده توسط لوينسون را نيز داراست .
Emerging adulthood(s): The cultural psychology of a new life sage.