خلاصة:
هدف: یکی از مهمترین عناصر نظام آموزش عالی و دانشگاهها، اعضای هیأتعلمی هستند که نقش تعیینکننده و انکارناپذیری در تحقق اهداف و رسالتهای آموزش عالی ازنظر کمی و کیفی دارند، لذا بررسی عملکرد و شایستگیهای آنها در ابعاد مختلف بهویژه در حیطه تدریس و تأثیری که میتوانند برافزایش کیفیت یادگیری فراگیران و دستاوردهای آنان از تحصیل داشته باشند، بسیار ضروری است. بدین منظور مطالعهای باهدف بررسی رابطه بین شایستگیهای مدرسان با تجارب دوره و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جهت انتخاب نمونههای موردنیاز از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده با توجه به نوع رشته تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال 1395 در نظر گرفته شد که 720 نفر برآورد گردید و با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. بهمنظور جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه محققساخته مبتنی بر پرسشنامه استاندارد و استفاده از مقیاس 5 نقطهای لیکرت برای پاسخ به پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با صلاحدید استاد راهنما تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب برای سه متغیر شایستگیهای حرفهای مدرسان، تجارب دوره تحصیلی دانشجویان و دستاوردهای تحصیلی آنان مقدار 920/0، 928/0 و 851/0 محاسبه شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که شایستگیهای مدرسان با تجارب دوره و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان رابطه مثبت و معناداری دارد.
Purpuse: One of the most important elements of
the higher education system and universities is
faculty members who play a decisive and
undeniable role in achieving the goals and
missions of higher education in quantitative and
qualitative terms. Therefore, studying their
competencies and competencies in different
dimensions, especially in the field of teaching and
its effect to increase the quality of learners'
learning and their achievements in education is
very important. To this end, a study was
conducted to investigate the relationship between
competencies of the instructor and the experiences
of the course and academic achievements of the
students of the Kurdistan Farhangian university.
Method:The research method is descriptive
correlational. To select the required samples,
cluster and simple random sampling were used
according to the type of student's study field. The
population of study, included last year students of
Farhangian university in Kurdistan, was
considered as 720 people. Using Cochran formula,
250 individuals were selected as the sample. To
collect data, three researcher-made questionnaires
based on a standard questionnaire and 5-point
Likert scale were used to answer the
questionnaire. Validity of the questionnaire was
confirmed by the expert professor. The reliability
of the questionnaires was calculated using
Cronbach's alpha test for three variables of
instructors' professional competencies, student's
educational experiences and their academic
achievement was 0.920, 0.928 and 0.851.
Findings: The results of this study indicated that
the competencies of instructors were positively
and significantly related to the experiences of
course and academic achievements of the students
of the Kordestan Farhangian university.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره اول – بهار ١٣٩٧ صفحات : ١١٩-٩٩ ٢٠١٨ Spring ,١ No ,٦ Vol رابطه شايستگيهاي مدرسان با تجارب دوره و The Relationship Between the دستاوردهاي تحصيلي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان Competencies of the Instructors and the Experiences of the Course and Academic جعفر ترکزاده ١، رحمت اله مرزوقي ٢، مهدي محمدي ٣، ولي Achievements of the Students of Farhangian University *4 احمد کرماج J.
پايايي پرسشنامه ها با استفاده از آزمون of the questionnaires was calculated usingCronbach's alpha test for three variables of آلفاي کرونباخ به ترتيب براي سه متغير شايستگيهاي حرفه اي instructors' professional competencies, student'sمدرسان ، تجارب دوره تحصيلي دانشجويان و دستاوردهاي educational experiences and their academicتحصيلي آنان مقدار ٠/٩٢٠، ٠/٩٢٨ و ٠/٨٥١ محاسبه شد.
Findings: The results of this study indicated that يافته ها: نتايج اين مطالعه نشان داد که شايستگيهاي مدرسان the competencies of instructors were positivelyبا تجارب دوره و دستاوردهاي تحصيلي دانشجويان دانشگاه and significantly related to the experiences ofcourse and academic achievements of the students فرهنگيان کردستان رابطه مثبت و معناداري دارد.
کليد واژه ها: education experiences, student achievements, شايستگيهاي مدرسان ، تجارب دوره تحصيلي، Key words: Teachers' competencies, academic دستاوردهاي تحصيلي دانشجويان ، دانشگاه فرهنگيان کردستان Kurdistan Farhangian university * نويسنده مسؤول : Email:vali.
جدول ١١ نشان ميدهد که در گام اول بعد مهارت زمينه اي از ابعاد شايستگيهاي مدرسان به دليل همبستگي قويتري که با تجارب دوره دانشجويان داشته است قبل از بقيه پيش بين وارد معادله رگرسيون شده که داراي ضريب همبستگي چند متغيره ٠/٥٢٢ و ضريب تعيين ٠/٢٧٢ بوده و بيانگر اين مطلب است که حدود ٢٧ درصد از تغييرات دستاورد تحصيلي دانشجويان را بعد مهارت زمينه اي تبيين ميکند.