خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و آزمون نرمافزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی و مقایسۀ اثربخشی آن با اُریگامی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضی دانشآموزان انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون روی دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان روهن که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول بهتحصیل بودند. نمونۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان حاضر در دو کلاس درس بود که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. سپس، 35 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش اُریگامی، 35 نفر بهعنوان گروه آزمایش نرمافزار هندسۀ پویا و 35 نفر بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. گروههای آزمایش به مدت دوازده جلسۀ 40 دقیقهای تحت آموزش ریاضی بهکمک اُریگامی و نرمافزار هندسۀ پویا قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل الف) آزمون تجسم فضایی مینهسوتا، و ب) آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته بود. برای آزمون فرضیهها از آزمون t وابسته و مانوا استفاده شد. یافتهها: تحلیل آماری دادهها نشان داد که نرمافزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی و اُریگامی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضیات دانشآموزان اثر دارند. میانگین نمرات پسآزمون نرمافزار هندسۀ پویا و پسآزمون اُریگامی تفاوت معنیداری با پیشآزمون آنها داشتند. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش ریاضیات بهکمک نرمافزار هندسۀ و اُریگامی قادر است تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضیات دانشآموزان را بهبود ببخشد.
Purpuse: The purpose of this study was to
construct and test the dynamic geometric software
based on spatial skills and compare its
effectiveness with origami on spatial visualization
and learning the students' mathematical lessons.
Method:The statistical population of the present
study was all female students of the sixth grade
elementary school in the city of Roudehen, who
studied in the academic year of 1395-96. The
research sample included all students in two
classrooms selected randomly. Then, 35 students
as an experimental group of origami, 35 people
were selected as Dynamic geometry software and
35 controls as control group. The experimental
groups were trained for twelve 40-minute sessions
of mathematical education using Origami
techniques and dynamic geometry software. The
data collection tool included: (a) the Minnesota
Space Visualization Test; and (b) the researcher's
academic achievement test. To test the
hypotheses, t-test and MANOVA were used.
Findings: The findings showed that the dynamic
geometry software based on spatial and origami
skills influenced the visualization of space and
learning the mathematics lessons of students. In
the t-test, the mean post-test scores of the dynamic
geometry and post-test of origami software were
significantly different with their pre-test. From
these findings, it can be concluded that
mathematics education, with the help of geometric
and origami software, can improve spatial
visualization and the learning of students'
mathematics lessons.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره اول – بهار ١٣٩٧ صفحات : ١٤٢-١٢١ ٢٠١٨ Spring ,١ No ,٦ Vol Testing of Dynamic Geometry Software آزمون نرمافزار هندسٔە پويا مبتني بر مهارت هاي Based on Spatial Skills and Comparing its Effectiveness With Origami on Spatial فضايي و مقايسٔە اثربخشي آن با اريگامي بر تجسم Visualization and Learning the فضايي و يادگيري درس رياضي دانش آموزان پائە Mathematical Course of Sixth Grade girl Pupils ششم ابتدايي Z.
چکيده Abstract Purpuse: The purpose of this study was to هدف : پژوهش حاضر با هدف آزمون نرم افزار هندسۀ پويا مبتني construct and test the dynamic geometric softwareبر مهارت هاي فضايي و مقايسۀ اثربخشي آن با اريگامي بر تجسم based on spatial skills and compare itseffectiveness with origami on spatial visualization فضايي و يادگيري درس رياضي دانش آموزان انجام شد.
در اين زمينه ، پژوهش هاي زيادي دربارة اثر آموزش مهارت هاي ذهني بر توانايي فضايي و اجزاي آن صورت گرفته است (براي مثال ،-Ben ;١٩٨٢ ,Battista, Wheatley and Talsma)Alias, Black and Gray, ١٩٩٨ ,Chaim, Lappan and Houang.
سؤال هاي پژوهش سؤال اصلي آيا دو ابزار اريگامي و نرم افزار هندسه پويا مبتني بر مهارت هاي فضايي بر افزايش قدرت تجسم فضايي و يادگيري درس رياضيات دانش آموزان دختر پايۀ ششم ابتدايي اثر مثبت دارند؟ اگر بلي، کدام روش اثربخش تر است ؟ سؤال هاي جزئي ١.
٤. آموزش به وسيلۀ نرم افزار هندسه پويا مبتني بر مبتني بر مهارت هاي فضايي بر يادگيري درس رياضيات دانش آموزان دختر پايۀ ششم ابتدايي اثر مثبت دارد.