خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش بررسیشیوههای تدریس معلمان با تأکید بر رشد مهارتهای تفکرانتقادی در دروس هدیههای آسمان دوره ابتدایی است.
روش: روش تحقیق از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات، آمیخته (کمی – کیفی) میباشد. جامعهآماری، کلیه کلاسهای دروس هدیههای آسمان دوره ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 1395بود. نمونه آماری شامل (50) کلاس (از هر پایه تحصیلی ده کلاس) که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار پژوهش، چک لیست محققساخته مشاهده تدریس معلمان حاوی بیست مؤلفه بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) بود که روایی صوری آن توسط متخصصین مورد تأیید قرارگرفت و پایایی آن86/. براساس آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش آمارتوصیفی، از جداول فراوانی درصد، نمودارهای مناسب، محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شده و در بخش آمار استنباطی بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون (T) تک گروهی بهره گرفته شد.
یافتهها: 1- میزان توجه به مهارت تجزیه و تحلیل در روشهای تدریس معلمان در کل پایههای دوره ابتدایی در دروس هدیههای آسمان کمتر از میانگین است. 2- مؤلفه مهارت ترکیب در شیوههای تدریس معلمان دوره ابتدایی در دروس هدیههای آسمان پایینتر از میانگین است. 3- میانگین مهارت ارزشیابی در روشهای تدریس معلمان در کل پایههای دوره ابتدایی در دروس هدیههای آسمان کمتر از میانگین است. 4- میانگین مهارت توضیح در شیوههای تدریس معلمان در کل پایههای دوره ابتدایی در دروس هدیههای آسمان گر چه نسبت به مؤلفههای دیگر در سطح بالاتری است ولی در مجموع پایینتر از میانگین است. 5- در کل توجه به مؤلفههای مهارتهای تفکرانتقادی در دروس هدیههای آسمان دوره ابتدایی توجه چندانی نگردیده است. نتیجه پژوهش نشان داد که؛ شکلگیری تفکر انتقادی در دانشآموزان مستلزم تغییر رویکرد معلمان در روشهای تدریس است.
Purpuse: the aim of this article is to examine the
critical thinking skills in teachers’ teaching
methods in primary schools’ Heaven Gifts.
Methods: The research method was qualitative
one and the statistical population of this research
is all Heaven gifts classes of primary schools in
Qom province in The School year of 2016.
Samples are 50 classes (10 classes from each
level) which were chosen randomly. The research
instrument is a 20 factors researcher- made checklist
of teachers’ teaching observation based on
critical thinking skills (analysis, synthesize,
evaluation, explaination) whose validity is
justified by scholars and its reliability is %86 which
was done by Chronbakh Alfa. The data analysis is
done by descriptive & Infrential statistics by T one
groop test methods.
Findings: The level of paying attention to
analysis skill in teachers’ teaching methods of all
primary levels for Heaven Gifts is lower than
mean.The average of synthesize skill in teachers’
teaching methods in primary schools for Heaven
Gifts is lower than mean.The average of
evaluation skill in teachers’ teaching methods in
primary schools for Heaven Gifts is lower than
mean. The average of explanation skill in
teachers’ teaching methods of all primary schools
for Heaven Gifts is lower than mean. Totally
critical thinking skills in Heaven Gifts studies in
primary schools are not considered well.
Critical thinking formation is based on changing
in teachers’ attitude towards teaching methods.
ملخص الجهاز:
گزارش هاي نظرسنجي از اساتيد نشان ميدهد که بسياري از اعضاي هيأت علمي به نسبت کميزياد زنان ، مخالف اين چنين بيانيه اي هستند و معتقدند که کيفيت جامع يک شاخص خوبي است و بايد در صنعت و بازار کار که محل کسب سود و تجارت است توسعه داده شود اما نه براي دانشگاه و از ارزيابي اين شاخص و نام نهادن مشتري به دانش آموزان مخالفند و حتي آن را توهين آميز تلقي ميکنند و به طور وضوح بيان ميکنند که آنها هيچ تلاشي در اين راستا و براي شرکت در اين طرح نخواهند کرد چرا که ارزيابي مداوم مخالف آزادي عمل آنها ميباشد.
استراتژيهاي تدريس با کيفيت شامل موارد زير است : ١- نوشتن اهداف آموزشي: اهداف آموزشي به صورت اقدامات خاص قابل مشاهده بيان ميشود که دانش آموزان بايد قادر باشند در عمل نشان دهند تا مشخص شود آيا آنها محتوا و مهارت هاي مدنظر مدرس را که تلاش کرده است منتقل کند فرا گرفته اند (٢٠٠٠ ,Gronlund ;٢٠٠٨ ;Brent and Felder).
C. I با استفاده از کليد واژه هاي کيفيـت + تـدريس نسـبت بـه جمـع آوري و تهيه ليست مطالعات انجام شده در اين زمينه اقدام شد که با توجه بـه کمبـود مطالعـه مقايسـه اي زنان و مردان در کيفيت تدريس در داخل کشور فقط موفق به پيدا کردن ٣ مطالعـه در ايـن زمينـه شديم که ٢ عدد از آنها مقاله و يک عدد پايان نامه ميباشد.
نتيجه پژوهش نشان داد که ؛ شکل گيري تفکر انتقادي در دانش آموزان مستلزم تغيير رويکرد معلمان در Key words: critical thinking skills, teaching روش هاي تدريس است .