خلاصة:
کیفیت یکی از مهمترین مسایلعصر حاضر است که نه تنها در صنعت بلکه در دنیای رقابتی امروزی در آموزشوپرورش بیشتر از آن مطرح است چرا که امروزه دیگر سرمایه ملی یک کشور، پول و زمین نیست بلکه دانش و نیروی انسانی آموزش دیده، مبتکر و خلاق میباشد. هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه کیفیت تدریس معلمان با استفاده از شیوه فراتحلیل انجام شد. روش: تعداد 19 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی خارجی و نیز 3 مطالعه از طریق جستجوی دستی دانشگاههای داخل کشور شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها کدگذاری گردید. یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که کیفیت تدریس در عنصر جنسیت دارای ضریب اثر 1. 80 میباشد که از نظر شدت اثر دارای اثر بزرگتری میباشد. این اثر در سطح 0. 05 p < معنادار میباشد. از بین عناصر کیفیت تدریس، بالاترین ضریب اثر مربوط به تعیین روش سبک تدریس با مقدار 1. 32 میباشد و سپس روش تدریس و ارزیابی یادگیری دانشجو قرار دارند. نتایج روشهای بررسی تورش انتشار، حاکی از عدم تورش انتشار در نمونه فراتحلیلی بود. با توجه به ناهمگن بودن مطالعات، تحلیل تعدیلکننده برای متغیرهای سن و ابزار اندازهگیری صورت گرفت که بیانگر تاثیر تعدیلکننده متغیر سن در نتایج مطالعات بود. نتیجهگیری: توجه بیشتر به بحث کیفیت در آموزش بهخصوص کیفیت تدریس در دانشگاه و فراهم آوردن امکانات رفاهی و توجیه کیفیت در تدریس برای اساتید ضروری به نظر میرسد.
Quality is one of the most important issues of our
time, not only in industry but also in today's
competitive world, in education is more important
because the national capital of a country is no
money and land, but is the knowledge and trained
; inventive and creative manpower.
Purpose: This study compared the teachers
quality of teaching that was done with method of
meta-analysis.
Method: A total of 19 study were identificated
through internet search in external databases and 3
study through manual university search of the
country then were coded.
Results: The results of the findings showed that
the teaching quality in the gender element has a
coefficient of 1.80 which is a greater effect on the
intensity of the effect. this effect is significant at
the level of p < 0.05. among the elements of
teaching quality, the highest coefficient of effect is
related to determining of teaching style with the
value of 1.32, then are the teaching method and
assessment of student learning ; respectively.
results of check methods publication bias,
representative not publication bias was in metaanalysis
sample. due to the heterogeneity of the
studies, the moderated analysis was adjusted for
age and gauges which was representative
moderated influnce of age variable in studies
results. Conclusion: It is necessary to attend for
issue of quality in education, especially university
teaching quality and to provide amenities and to
justify the of teaching for teachers.
ملخص الجهاز:
با عنايت به اين که يکي از عوامل مهم در پرورش تفکر انتقادي فراگيران مسأله مهم شيوه هاي تدريس معلمان است و اين مسأله در تحقيقات گذشته کمتر به آن پرداخته شده است لذا اين تحقيق در صدد است تا به سؤالات زير در اين راستا پاسخ دهد، بنابراين ؛ سؤال اصلي پژوهش ؛ تا چه ميزاني شيوه هاي تدريس معلمان در دروس هديه هاي آسمان دوره ابتدايي با تأکيد بر مهارت هاي تفکرانتقادي مورد توجه قرار ميگيرد؟ است .
با توجه به يافته هاي به دست آمده ميزان توجه به مهارت تجزيه وتحليل در کل دوره ابتدايي در دروس هديه هاي آسمان با ميانگين (١/٩٨) کمتر از حد وسط طيف (٣) ميباشد لذا در تدريس به اين مهارت کم توجه شده است بنابراين در سطح پايين ارزيابي ميگردد.
با توجه به يافته هاي به دست آمده ميزان توجه به مهارت ترکيب در کل دوره ابتدايي در دروس هديه هاي آسمان با ميانگين (١/٨٦) کمتر از حد وسط طيف (٣) ميباشد بنابراين در تدريس معلمان به اين مهارت کم توجه شده است لذا ضعيف ارزيابي ميگردد.
با توجه به يافته هاي به دست آمده ميزان توجه به مهارت ارزشيابي در کل دوره ابتدايي در دروس هديه هاي آسمان با ميانگين (٢/٢٦) کمتر از حد وسط طيف (٣) ميباشد بنابراين در تدريس به اين مؤلفه از مهارت هاي تفکرانتقادي کم توجه شده است لذا در سطح پايين ارزيابي ميگردد.
Teaching Critical Thinking across the Curriculum, new Directions for Community Colleges, volume 1992 Issue34.