خلاصة:
هدف: امروزه پژوهش عملی و کاربردی در به اجرا درآوردن برنامههای درسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دغدغههای کارگزاران و سیاست گزاران آموزشی و مجریان برنامههای درسی گسترش پژوهش به ویژه پژوهش مشارکتی درون مدرسه و کلاس درس است. «درس پژوهی» روشی برای اصلاح شیوه آموزش و الگویی عملی برای بازبینی مداوم الگوهای ذهنی و بازاندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بهبود درک دانشآموزان پایه پنجم از چگونگی تفریق عددهای مخلوط انجام گرفت. روش: در پژوهش حاضر از روش درسپژوهی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پایه پنجم (دو کلاس 14 و 24 نفره) دبستان دخترانه نورالهدی شهر بیرجند بودند. در این مطالعه از دو دسته داده های کیفی و کمی استفاده شد. داده های کیفی در این پژوهش، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی در فرایند درس پژوهی، مصاحبه های روایتی با معلمان برای فهم تأثیر درسپژوهی در بهبود آموزش و غنیسازی یادگیری، بررسی طرح درسها، یادداشت های خود بازاندیشی معلمان، نظرات و یادداشت های ناظر بیرونی و نظرات دانش آموزان پایه پنجم در مورد تأثیر درسپژوهی بر میزان یادگیری و درک آنها از چگونگی تفریق عددهای مخلوط است و دادههای کمی مطالعه حاضر شامل نتایج آزمون ریاضی پایه پنجم قبل و بعد از اجرای فرایند درسپژوهی است. یافته ها: نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت روش درسپژوهی بر یادگیری دانشآموزان میباشد. ایجاد فضای مناسب برای همفکری و استفاده از تجربیات همکاران در کلاسهای درسی می تواند به شکل گیری روشهای نوین در ارائه مطالب آموزشی کمک کرده و عمل آموزش و یادگیری را تسهیل سازد.
Purpose: Nowadays, scientific and applied
research has been increasingly considered to the
implementation of curricula. Research
development especially collaborative research
within the school and classroom is one of the
concerns of practitioners and policy makers and
program executives. «Lesson Study» is a method
to modify the teaching method and a practical
pattern for a consistent review of mental patterns
and participatory reflection on the practice of
educational brokers. The present research
implemented to improve fifth grade students'
understanding from how to subtract mixed
numbers.
Method: Lesson Study method has used in the
present research. Studied population included fifth
grade students (two classes 14 and 24 people) of
Nor-al-Hoda girls' Nursery School of Birjand
City. In this study Quantitative and Qualitative
data were used. Qualitative data in this research
include active monitoring of two math classroom
of fifth grade in research-based study process,
narrative interviews with teachers to understand
the impact of research-based study in training
improvement and enrich learning, study lesson
plans , self-reflection notes of teachers, external
observer comments and notes and comments of
students fifth grade about research-based study
effect on their learning amount and understanding
from how to subtract mixed numbers and
Quantitative data of this study include math test
results of fifth grade before and after researchbased
study implementation.
Findings: Results show positive effect of
research-based study on students' learning.
Creating a suitable atmosphere for cooperation
and using the experience of colleagues in
classrooms can help to form modern methods to
present training materials and facilitates training
and learning.
ملخص الجهاز:
Qualitative data in this research کيفي در اين پژوهش ، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس include active monitoring of two math classroomرياضي پايه پنجم ابتدايي در فرايند درس پژوهي، مصاحبه هاي ,of fifth grade in research-based study processnarrative interviews with teachers to understand روايتي با معلمان براي فهم تأثير درس پژوهي در بهبود آموزش و the impact of research-based study in trainingغنيسازي يادگيري، بررسي طرح درس ها، يادداشت هاي خود improvement and enrich learning, study lessonplans , self-reflection notes of teachers, external بازانديشي معلمان ، نظرات و يادداشت هاي ناظر بيروني و نظرات observer comments and notes and comments ofدانش آموزان پايه پنجم در مورد تأثير درس پژوهي بر ميزان students fifth grade about research-based studyeffect on their learning amount and understanding يادگيري و درک آن ها از چگونگي تفريق عددهاي مخلوط است و from how to subtract mixed numbers andداده هاي کمي مطالعه حاضر شامل نتايج آزمون رياضي پايه Quantitative data of this study include math testresults of fifth grade before and after research-پنجم قبل و بعد از اجراي فرايند درس پژوهي است .
داده هاي کيفي در اين پژوهش ، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس رياضي پايه پنجم ابتدايي در فرايند درس پژوهي، مصاحبه هاي روايتي با معلمان براي فهم تأثير درس پژوهي در بهبود آموزش و غنيسازي يادگيري، بررسي طرح درس ها، يادداشت هاي خود بازانديشي معلمان ، نظرات و يادداشت هاي ناظر بيروني و نظرات دانش آموزان پايه پنجم در مورد تأثير درس پژوهي بر ميزان يادگيري و درک آن ها از چگونگي تفريق عددهاي مخلوط است .