خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان بود. روش: طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعهپردازی) و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم (الگوی چرخهی یادگیری هفت مرحلهای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای بر تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای باعث افزایش تفکر خلاق در دانشآموزان میشود.
Purpose: The aim of this research was the ettect of innovative teaching model and learning based on 7E learning model with improve creative thinking students.
Methods: Research design was Quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population includes of female students high school in the academic year 2014-2015 city Tabriz were, that a sample of 60 students who were selected randomly in three groups, two experimental groups and one control group. Experimental group 1 (Synectics Teaching Model) and the experimental group 2 (model seven-stage learning cycle) were in the control group did not receive any training. To collect the data, Torrance creative thinking was used. Analysis of the data was performed by analysis of covariance and LSD post hoc test.
Findings:: The results showed that the pattern of innovative teaching and learning cycle of seven stages has an effect of the creative thinking of students. Actually the innovative teaching model and learning based on 7E learning model is increasing creative thinking students
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره اول – بهار ١٣٩٨ صفحات : ١٨٨-١٧٣ Vol 7, No 1, Spring 2019 تأثير الگوي تدريس بديعه پردازي و الگوي چرخه The ettect of Innovative Teaching Model يادگيري هفت مرحله اي بر بهبود تفکر خلاق دانش and Learning Based on 7E Model With آموزان Improve Creative Thinking Students R.
دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، of Educational Psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran دانشگاه شهيد مدني آذربايجان ، تبريز، ايران چکيده Abstract هدف : هدف پژوهش حاضر تأثير الگوي تدريس بديعه پردازي و Purpose: The aim of this research was the ettectof innovative teaching model and learning الگوي چرخه يادگيري هفت مرحله اي بر بهبود تفکر خلاق E learning model with improve٧ based onدانش آموزان بود.
Actually the innovative يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که الگوي تدريس بديعه پردازي E٧ teaching model and learning based onlearning model is increasing creative thinking و چرخه ي يادگيري هفت مرحله اي بر تفکر خلاق دانش آموزان students تأثير دارد.
در واقع الگوي تدريس بديعه پردازي و چرخه ي Keywords: innovative teaching, learning يادگيري هفت مرحله اي باعث افزايش تفکر خلاق در دانش - based on 7E, creative thinking آموزان ميشود.
همچنين در پژوهش ديگري (٢٠١٨ ,Suardana, Redhana, Sudiatmika, and Selamat) نشان دادند که الگوي يادگيري هفت مرحله اي بر مهارت هاي تفکر خلاق درس شيمي تأثير دارد و باعث بهبود اين مهارت ها در دانش آموزان شود.