خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اهداف و فعالیتهای مناسب درس کارورزی رشته حقوق در مقطع کارشناسی است. روش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر که به شیوه تصادفی هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان و دانشآموختگان در رشته حقوق بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 114 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در حیطه هدف کارورزی، بیشترین اولویت مربوط به "مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با فضای کار مربوط به رشته حقوق" و "ارتقای مهارتهای تخصصی" است. در حیطه فعالیت یادگیری "تمرین فعالیتهای خاص مانند تحریر دعاوی و تنظیم حقوقی قراردادها" و "فراگرفتن چگونگی عملیاتی کردن دانش نظری مربوط به رشته حقوق" بیشترین اولویت را دریافت کردند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند بهعنوان یک چارچوب در فرایند برنامهریزی کارورزی دانشگاهها مورداستفاده قرار گیرد.
Purpose: The purpose of the study is to investigate the goals and activities appropriate for learning internship course for undergraduate students of law.
Method: This study adopted a mixed approach. In the qualitative section, interviews were conducted with 28 people that were selected using a purposive random sampling method. The statistical population of the quantitative section of this study was a small number students in and graduates of law, 114 of them were selected by stratified random sampling method. The data were collected through semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. Content validity was used to determine the validity of the interview and the questionnaire, and to determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. Descriptive and inferential statistics were used to analysis the data.
Findings: The results of the research showed that in the field of goals, the priority should be given to linking academic theoretical issues with the field of work related to the field of law and the promotion of specialized skills. In the field of learning activity, the practice of specific activities, such as the writing of lawsuits and the legal regulation of contracts, and the acquisition of the practice of theoretical knowledge in the field of law, received the highest priority. The results of this research can be used as a framework in the universities internship planning process.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره اول – بهار ١٣٩٨ صفحات : ٢١٠-١٨٩ Vol 7, No 1, Spring 2019 Explaining the Desired Goals and تبيين اهداف و فعاليت هاي ياددهي و يادگيري Activities for Teaching and Learning in مطلوب در برنامه درسي کارورزي رشته حقوق the Law Internship Curriculum 3 زهرا بابادي عکاشه ١، احمدرضا نصر٢*، محمدرضا نيلي ٣ Z.
Associate Professor, Department of law, University of Isfahan چکيده Abstract Purpose: The purpose of the study is to هدف : هدف اين پژوهش ، بررسي اهداف و فعاليت هاي مناسب investigate the goals and activities appropriatefor learning internship course for undergraduate درس کارورزي رشته حقوق در مقطع کارشناسي است .
National Commission for Cooperative Education عدالت کيفري دانشگاه وينونا موارد زير به عنوان اهداف اصلي کارورزي براي دانشجويان مدنظر قرار گرفتند: ١) بررسي نقش ها و مسئوليت هاي متفاوت در درون عدالت کيفري ٢) کاربرد دانش و مهارت آموخته شده در کلاس درس ٣) رشد روابط حرفه اي يا پرسنل عدالت کيفري ٤) پرداختن به نيازمنديهاي بعد از فار التحصيلي ٥) دريافت پيشنهادات حرفه اي و استخدام در آينده (٢٠١٢ ,Criminal justice program).
( ,Rangan and Natarjarathinam ٢٠١٤) در تحقيقي با عنوان چگونه کارورزي مناسب براي کارورز و مدير را سازمان دهي کنيم ؟ با استفاده از روش مصاحبه با ٤٣ دانشجو در دانشگاه تگزاس به اين نتيجه دست يافتند که پنج انتظار اصلي دانشجويان شرکت کننده در تحقيق از برنامه کارورزي، شامل اين موارد است : کسب تجربه دنياي واقعي (٣٠ نفر)؛ کسب دانش درباره شرکت ها و مؤسسات (١٦ نفر)؛ ديدن کاربرد آنچه در کلاس آموختند (٩ نفر)؛ ايجاد روابط جديد (٤ نفر) و کسب آموزش عملي (٢ نفر).