خلاصة:
مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور و رهنمودی بهمنظور تقویت و افزایش انگیزه درونی برای تغییر از طریق کشف، شناسایی حل تردیدها و دوسوگرایی است. از جمله عواملی که توجه بیشتر محققان حوزه مصاحبه انگیزشی را جلب نموده است سبک های حل مسأله و خودکارآمدی است که این متغیرها در دختران دانشآموز کمتر بررسی شده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانش آموزان دختر متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه می باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر پایۀ نهم متوسطه کرمان تشکیل می دهند. از این جامعه تعداد 30 نفر از دانشآموزان بهصورت تصادفی ساده و به دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) انتخاب شدند. هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه حل مسأله هپنر (1998) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان (1997) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 4 جلسه دوساعتی بهصورت هفتگی آموزش مصاحبه انگیزشی اجرا شد و گروه گواه در این مدت برنامه ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله دانشآموزان دختر پایه نهم متوسطه تأثیر معناداری در سطح (0/05P) دارد. بدانمعنی که آموزش مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
Motivational interview is a referential and guidance approach to reinforce and enhance the intrinsic motivation for change through discovery, identification of solving doubt and ambivalence. Among the factors that have attracted more attention from researchers in the field of motivational interviewing are problem solving styles and self-efficacy that these variables have been less studied in female students. The aim of present paper is to study the effectiveness of motivational interviewing on the academic self-efficacy and problem solving of female students [ninth grade of high school] in Kerman. The statistical population of this paper includes the female students of this educational grade. Of this number, 30 of them were randomly selected and they were divided into two groups as control and test ones [about 15 individuals for each of them]. These two groups [before and after the learning process] answered two questionnaires "Heppner’s problem solving [1998]" and "Morgan’s academic self-efficacy [1997]", respectively. For the test group, how to fulfill the motivational interviewing was done in four weekly sessions [about two hours] and the control group did not receive any plan. For data analysis, the statistical methods such as frequency, percentage, average, mean, standard deviation, co-variance analysis, Kolmogorov-Smirnov and co-variance analysis were used. The results showed that learning the motivational interviewing affected meaningful in level of p